Διακαής μου πόθος υπήρξε να ασχοληθώ με το ποίημα του Καβάφη "Θάλασσα του πρωιού", το οποίο θεωρώ ως το χαμόγελο της Μόνας Λίζας στην υπαινικτική εκ προοιμίου καβαφική ποίηση.
Πρόκειται, ας πούμε, για ένα ποίημα το οποίο στην πρώτη ανάγνωση αντιστέκεται ως προς την ένταξη σε μια από τις τρεις κατηγορίες (φιλοσοφικά/διδακτικά, αισθησιακά/ερωτικά, ιστορικά) στις οποίες ταξινομούνται τα ποιήματα του Καβάφη.. Κι έπειτα είναι και ο τίτλος του ποιήματος, στοιχείο πολύ σημαντικό στο καβαφικό ποιητικό σύμπαν. Παραπέμπει στην φύση, ένα θέμα που ως γνωστόν απουσιάζει από την ποίηση του Καβάφη, ποιητή των κλειστών χώρων.
Άρα, πρόκειται για ένα με επιμέλεια υπαινικτικό, αισθησιακό/ερωτικό ποίημα του Καβάφη; Μπορεί. Πιθανότατα, μάλλον. Σε δεύτερο επίπεδο πάντως, είναι ένα ποίημα για την ποίηση. Ο Καβάφης, προβάλλει, αιτιολογεί και υπερασπίζεται τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της ποίησης του κι αποκαλύπτει τον ποιητικό του δρόμο. Η "θάλασσα του πρωιού" λειτουργεί ως σύμβολο της ποιητικής τεχνικής (κι όχι πια τέχνης) της εποχής του, με την επιλογή συγκεκριμένων θεμάτων και μοτίβων, δάνειων από τη φύση συχνότατα και παρουσιασμένων με ένα αναληθή και υπερβολικό τρόπο ("ωραία και μεγάλα φωτισμένα"). Αυτού του είδους την ποίηση ο ποιητής την αντιλαμβάνεται (και άρα η παρένθεση είναι επιπλέον και μια αναφορά στα πρώτα παρνασσιστικά και συμβολιστικά ποιήματα που έγραψε και τα αποκήρυξε ή τα ξαναέπλασε με βάση τις υστερότερες ηθικές και αισθητικές του επιλογές), αλλά την θεωρεί ανεπαρκή και χρεοκοπημένη. Ο ίδιος επιλέγει να δώσει έμφαση στον άνθρωπο και στη ναλήθεια του και, προσκαλώντας μας στο ποιητικό του εργαστήρι, μας αποκαλύπτει το πρωτογενές υλικό της ποίησης του, την φαντασία (με την έννοια και της σκέψης και της φαντασίωσης), την ανάμνηση και την ηδονή, όλα ανθρώπινα χαρακτηριστικά... Για' αυτό, μας λέει, "στις χαραυγές ξεχνιέμαι"...
Παράλληλα, φαίνεται να απορρίπτει τον στείρο φορμαλισμό της παραδοσιακής ποίησης. Από τους νόμους και τους κανόνες της κρατάει μόνο ότι του είναι αναγκαίο. Το μέτρο, για να δώσει ένα ρυθμικό βηματισμό στο στίχο, και το χωρισμό σε στροφές επειδή εξυπηρετεί τις προθέσεις του. Στην πρώτη στροφή θίγει ένα ζήτημα και στην δεύτερη το επεκτείνει, για να το αναιρέσει και να το τοποθετήσει στις σωστές του βάσεις.
Υ.Γ.: Η ερμηνεία του ποιήματός είναι δάνεια ή εμπνευσμένη (δεν ξέρω ποιο από τα δυο) από τις παραδόσεις του καθηγητή μου στο Πανεπιστήμιο Στέφανου Διαλυσμά . Την θυμάμαι ακόμα σχεδόν 20 χρόνια μετά... Γιατί άραγε; (Κι αυτό είναι γνήσια απορία κι όχι υπαινιγμός κάποιου είδους...)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου