Για το "μπαρ"

Όποιος μπήκε γιατί νομίζει ότι είναι υποχρεωτικό...
Να την "κάνει"!
ΤΩΡΑ!!!!!!!!!!!!!!!

(Εκτός από όταν δεν έχουμε βιβλία... Τότε είναι υποχρεωτικό... Για γκελ μπουρντά, καμάρια μου!)

Κυριακή, 26 Φεβρουαρίου 2012

Ένας "Τούρκος" στη Βιέννη και μια "Ελένη" στην Αίγυπτο.

Με την αναιρέση της αντίθεσης   ανάμεσα στο είναι"  και στο "φαίνεσθαι"  τελείωνει το πρώτο μέρος της τραγωδίας στην  "Έλένη" του Ευρυπίδη και αρχίζει να αναπτύσσεται το δεύτερο πρόβλημα... Η φυγή από την Αίγυπτο (Πρόβλημα εντελώς αντίστοφό αυτό από του Ιωσήφ, της Μύριαμ και του Ιησού).
Η  αναίρεση  της αντίθεσης αφορά τους πρωταγωνιστές, ουσιαστικά. Γιατί  στην πραγματικότητα,  υποχωρει η αντίθεση, αλλά δεν εξαφανίζεται. Μόνο που πλέον, αντί για εχθρός, θα είναι το βασικό όπλο του ζεύγους απέναντι στην ερωτική δίψα του Θεοκλύμενου... Μέχρι τότε, ας δούμε ένα πραγματικό και ιστορικά καταγεγραμμένο παράδειγμα "είναι και φαίνεσθαι", που εκκινεί από την Βιέννη και εξαπλώνεται  σε όλη την Ευρώπη και την Βόρεια Αμερική του τέλους του 18ου και των αρχών του 19ου αιώνων.
Αναδημοσιεύω αυτούσιο κείμενου που δημοσιεύτηκε στο skaki.gr. Ο τονισμός προτάσεων με διαφορετική χρώμα γραμματο σειράς είναι από μένα....
Άγιος Αχμέτ, Αληθινός Τούρκος και πραγματικός άγιος

"
Chess machine: O «ΤΟΥΡΚΟΣ»!
     Άραγε  πόσοι είναι αυτοί που γνωρίζουν ότι το πρώτο «σκακιστικό κομπιούτερ» κατασκευάστηκε  πριν από…δύο αιώνες? Κι όμως , ακούσατε καλά! Για την ακρίβεια, το καλοκαίρι του 1769 εμφανίστηκε στο βασιλικό παλάτι της Βιέννης , για πρώτη φορά στην παγκόσμια ιστορία , ένα «μηχάνημα» που έπαιζε σκάκι . Οι βασιλικοί κύκλοι της Ευρώπης , στους οποίους το σκάκι ήταν ευρύτατα διαδεδομένο , κοιτούσαν , αρχικά με δυσπιστία , έπειτα με έκπληξη και στη συνέχεια με ενθουσιασμό , το καταπληκτικό αυτό φαινόμενο.
     Το «μηχάνημα» , που άνηκε στον βαρόνο kempelen,  ήταν ένα τεράστιο κουτί, στην  πάνω πλευρά του οποίου υπήρχε μια φιγούρα ντυμένη με την παραδοσιακή τούρκικη στολή  και φορούσε στο κεφάλι ένα τουρμπάνι .Μπροστά στη φιγούρα υπήρχε μια σκακιέρα , όπου παιζόταν οι κινήσεις . Με ένα πολύπλοκο μηχανισμό , ο «Τούρκος» (που μάλιστα κάπνιζε και πίπα!) εκτελούσε τις κινήσεις,  απαντώντας στους αντιπάλους του. Δύο κουνήματα του κεφαλιού του σήμαινε «σαχ» και τρία «ματ». Κάθε δώδεκα κινήσεις ο εφευρέτης του, βαρόνος Κέμπελεν, κούρδιζε το «μηχάνημα» με ένα τεράστιο κλειδί!
     Αγωνιστικός, ο «Τούρκος» φαινόταν αχτύπητος. Οι καλύτεροι παίχτες στην Αυλή του αυτοκράτορα της Αυστρίας , έχασαν από τον «Τούρκο» γρήγορα και εύκολα. Όλοι έμειναν κατάπληκτοι και η πρώτη τους αντίδραση ήταν να ανοίξουν το κουτί για να δουν αν κρύβεται μέσα  κάποιος άνθρωπος . Με διαταγή του αυτοκράτορα το κουτί ανοίχτηκε και το μόνο που φάνηκε ήταν γρανάζια , τροχαλίες και καθρέφτες , που έδειχναν ότι πρόκειται για ένα πολύπλοκο μηχανισμό.
Ψεύτικός "Τούρκος". (Μεταγενέστερη ανακατασκευτή του μηχανήματος απάτης. Ο "πραγματικός" κάηκε το 1854..
     Ο βαρόνος Κέμπελεν κέρδισε την εύνοια του αυτοκράτορα και μέχρι το θάνατό του (1804) απολάμβανε τους καρπούς της εφεύρεσής του. Ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο με τον «Τούρκο» του και λάμβανε προασκήσεις από όλους τους αυτοκρατορικούς οίκους. Κανείς δεν μπορούσε να εξηγήσει τι ακριβώς συμβαίνει με τον «Τούρκο» και όλοι παρακολουθούσαν το φαινόμενο με κατάπληξη.
     Μετά το θάνατο του Κέμπελεν ο «Τούρκος» πέρασε στα χέρια κάποιου Maelzer, συνεχίζοντας να γνωρίζει παντού επιτυχίες. Υπάρχει καταγραμμένο, το ιστορικό της συνάντησής του με τον Ναπολέοντα, το 1809. Ο «Τούρκος» κέρδισε την παρτίδα εύκολα, αφού προηγουμένως πέρασε  μια σκληρή δοκιμασία στα χέρια του πονηρού Γάλλου αυτοκράτορα, ο οποίος έπαιξε επίτηδες, τρεις φορές, αντικανονική κίνηση, «εκνευρίζοντας» τον αντίπαλό του και κάνοντάς τον –προς μεγάλη του ευχαρίστηση- να γκρεμίσει τα κομμάτια από την σκακιέρα! Ας πάρουμε μια γεύση από το κλίμα εκείνης της μονομαχίας :

Ναπολέων-«Τούρκος», 1809

1.ε4 ε5  2.Βζ3 Ιγ6  3.Αγ4 (το… «Ναπολεόντειο»!)3…Ιζ6  4.Ιε2 Αγ5  5.α3 δ6  6.0-0 Αη4  7.Βδ3 Ιθ5  8.θ3 Α:ε2  9.Β:ε2 Ιζ4  10.Βε1 Ιδ4  11.Αβ3 Ι:θ3+  12.Ρθ2 Βθ4 και όπως καταλαβαίνετε, ο μεγάλος Ναπολέοντας  δεν άργησε να εγκαταλείψει.
     Το μυστικό  πέπλο που κάλυπτε τον θρυλικό «Τούρκο» έπεσε λίγα χρόνια μετά, σε μια περιοδεία του στην Φιλαδέλφεια της Αμερικής. Το κτίριο όπου φιλοξενούνταν ο «Τούρκος» έπιασε φωτιά  και μέσα από το μηχάνημα άρχισε να ακούγεται πνιχτός βήχας. Ξαφνικά, μπροστά στα έκπληκτα μάτια των παρευρισκομένων, ένας άνθρωπος πετάχτηκε έξω από το κουτί και το έβαλε στα πόδια! Επρόκειτο για τον Johann Allgaier, συγγραφέα και πολύ ισχυρό σκακιστή της εποχής. Τότε όλοι κατάλαβαν ότι το εσωτερικό του κουτιού ήταν έτσι διαμορφωμένο, ώστε ακόμα κι όταν άνοιγαν οι πόρτες του  ο άνθρωπος από μέσα δεν ήταν ορατός.
     Η καριέρα του «Τούρκου απατεώνα» τελείωσε άδοξα. Το «μηχάνημα»  μπήκε σε μουσείο , για να καταστραφεί τελικά από μια μεγάλη πυρκαγιά, το 1854.
     Η σκακιστική ιστορία αποτελείται από αμέτρητες σελίδες . Μερικές όμως από αυτές μοιάζουν να περιέχουν, τόσο περίεργες ιστορίες… Σχεδόν απίστευτες.
"
Αυτό που ελάχιστα θίγει το αρθρο, είναι ότι πολλοί υποψιαζονταν την "απάτη", αλλά όλοι αφέθηκαν να ξεγελαστούν, με ή χωρίς εισαγωγικά,  και ότι   ο "Τούρκος" για κάποια χρόναι συνέχισε την "καριέρα", έστω κι  αν είχε αποκαλυθφεί το μυστικό του...
Σε κάθε περίπτωση, θέλω να παραρηρήσετε λιγάκι τις χρωματισμενες με μπλέ προτάσεις. Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι ο κατασκευαστής της απάτης, είχε προνοήσει την αμφισβήτηση των ανθρώπων και μάλιστα τη χρησιμοποίησε για την ισχυροποίηση της ψευδαίσθησης και την μετατροπή της σε πραγματικότητα. Κι οι άνθρωποι από την πλευρά τους (όπως η αφηγήτρια στα "Φαντάσματα" της Ιορδανίδυ, που απογοητεύεται με την αποκάλυψη του μυστηρίου ) διψάν ουσιαστικά να απατηθούν, καθώς μετά την επιδερμική αρχική έρευνα του βασιλία και πάρα τις όποιες υποψίες, κανείς δεν  έψαξε τον άνθρωπο μέσα στον "Τούρκο".... Στην κυριολεξία.
(Όπότε είναι στο χέρι σας πια, να αποκαλύψετε τους "Τούρκους" της εποχής μας...)

Και μια και μιλάμε για "Τούρκους" και μάλιστα σε εισαγωγικά, ας κλείσουμε με ένα άλλο "Τούρκο", στο Παρίσι αυτή τη φορά, συμπαθέστερο, κι ας υποψιάζεται το ποιητικό υποκείμενο του στιχουργήματος πως αποτελεί τμήμαα  του σχεδίου κάλυψης των ερωτικών ατασθαλιών της αγαπημένης του...

Δεν υπάρχουν σχόλια: