Για το "μπαρ"

Όποιος μπήκε γιατί νομίζει ότι είναι υποχρεωτικό...
Να την "κάνει"!
ΤΩΡΑ!!!!!!!!!!!!!!!

(Εκτός από όταν δεν έχουμε βιβλία... Τότε είναι υποχρεωτικό... Για γκελ μπουρντά, καμάρια μου!)

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2020

Αναγέννηση και ανθρωπισμός (Β΄Λυκείου)


Το αστειάκι με τους Λεονάρδους το έχω ήδη κάνει στην ανάρτηση στην οποία παραπέμπω πιο κάτω, οπότε, δεν έχω κάτι έξυπνο να πω. Γουέιτ! Ας πω κάτι πομπώδες...
Η εποχή για την οποία γίνεται λόγος σήμερα δικαίως θα μπορούσε να αποκληθεί ως μια από τις σημαντικότερες εποχές της ανθρώπινης ιστορία και σε μεγάλο βαθμό στα χρόνια εκείνα τίθενται οι βάσεις για ό,τι θετικό στοιχείο χαρακτηρίζει την ανθρωπότητα σήμερα. Ναι, δεν υπερβάλλω... Όπως κάθε φορά που το σχεδιάγραμμα της ενότητας έχει την μορφή πινάκων, δεν είναι δικό μου, είναι δανεικό. 
Άλλες σχετικές αναρτήσεις του ιστολογίου με αστειάκια για τους Λεονάρδους: 
2) Δεν υπάρχει άλλη, μόνο η προηγούμενη. (Κι έτσι, δια της πλαγίας, έκανα και αστειάκι με τους δυο Λεονάρδους. Μήπως να ονόμαζα και την ανάρτηση "Once upon a time in Florence"; Καλά, σταματάω... )

6.2. Αναγέννηση και Ανθρωπισμός (σελ. 117-121)

Αναγέννηση  Ø πνευματική κίνηση
·         Χαρακτηριστικά:
ü  Αναβίωση αξιών κλασικής αρχαιότητας
Ø  Έμπνευση από τον αρχαίο κόσμο με στόχο το μέλλον
ü  Απελευθέρωση από τα δεσμά της θρησκευτικής σκέψης
ü  Άνοιγμα προς τη δημιουργία και την έρευνα

α. Οι νέοι δρόμοι δημιουργίας

·         Ιταλικές πόλεις (Βενετία, Ρώμη, Φλωρεντία):
Ø  Οικονομική άνθηση
è  Δημιουργία εύρωστης αστικής τάξης
ü  Ενίσχυση πνευματικής και καλλιτεχνικής δραστηριότητας

·         Πανεπιστήμια
è  Απεγκλωβίζονται σταδιακά από τον έλεγχο της Εκκλησίας
ü  Ανοίγονται σε νέες αναζητήσεις

β. Το κίνημα του Ανθρωπισμού

Η ρήξη με το Μεσαίωνα
Ανθρωπισμός ή Ουμανισμός:
Ø  Στροφή στη βαθύτερη γνώση των αρχαίων ελληνικών και λατινικών γραμμάτων
ü  Όχι μόνο σε θεωρητικό επίπεδο (όπως τους προηγούμενους αιώνες σε Βυζάντιο και Δύση), αλλά για άντληση αξιών για το παρόν.

·         Πρόδρομοι
Ø  Δάντης, Πετράρχης, Βοκκάκιος
     (Φλωρεντία, 13ος-14ος αι.)
ü  Τάση απομάκρυνσης από το μεσαιωνικό παρελθόν

Ο καθολικός άνθρωπος
Καθολικός άνθρωπος (homo universalis)
Ø  το πρότυπο ανθρώπου της Αναγέννησης

ü  Πολύπλευρη προσωπικότητα (όπως ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι)
ü  Πίστη στις σωματικές και πνευματικές δυνάμεις του (και του ανθρώπου γενικότερα)
ü  Αγάπη για δημιουργική και δραστήρια ζωή
ü  Υπεύθυνος για τη μοίρα του και δημιουργός του πολιτισμού του

Βιτρούβιος Άνθρωπος 


Η συμβολή των Ελλήνων λογίων στην ανθρωπιστική κίνηση
·         Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης αρκετοί Βυζαντινοί λόγιοι καταφεύγουν στις ιταλικές πόλεις
Ø  Πολλά ελληνικά χειρόγραφα μεταφέρονται στις βιβλιοθήκες της Βενετίας και της Φλωρεντίας
·         Ήδη από τέλη 14ου αι. – αρχές 15ου αι.:
ü  Βυζαντινοί λόγιοι διδάσκουν ελληνικά γράμματα σε ιταλικά πανεπιστήμια
ü  Επιφανείς λόγιοι (Βησσαρίων, Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων, Γεώργιος Σχολάριος, Μάρκος Ευγενικός) συνόδευσαν τον βυζαντινό αυτοκράτορα Ιωάννη Η΄ Παλαιολόγο στη σύνοδο Φερράρας-Φλωρεντίας

Βησσαρίωνας. 


Μια νέα αντίληψη για την αγωγή και για την επιστήμη
·         Έρασμος:  «Οι άνθρωποι δεν γεννιούνται, αλλά γίνονται»
Ø  Αντίληψη του αναγεννησιακού ανθρώπου για τη δύναμη της εκπαίδευσης
·         Η επιστήμη εξελίσσεται με την παρατήρηση, την εμπειρία και το πείραμα


γ. Η τυπογραφία και η διάδοση της Αναγέννησης και του Ανθρωπισμού

·         Η Αναγέννηση και ο Ανθρωπισμός διαδίδονται και σε άλλες περιοχές της Δυτικής Ευρώπης
Ø  Εστίες: Γαλλία, Γερμανία, Κάτω Χώρες, Ιβηρική χερσόνησος
Ø  Πόλεις με πανεπιστήμια και εκδοτικά κέντρα
ü  Αμβέρσα, Παρίσι, Μιλάνο, Βενετία

·         Μέσα 15ου αι.
Ø  Ο Ιωάννης Γουτεμβέργιος (Μαγεντία της Γερμανίας) εφευρίσκει την τυπογραφία
  • Κοσμοϊστορικό γεγονός
è  Πολύ περισσότεροι άνθρωποι αποκτούν πρόσβαση στη γνώση
ü  Όμως: η πλειονότητα του πληθυσμού στην ύπαιθρο παραμένει αναλφάβητη και μακριά από τις εξελίξεις
Το πρώτο βιβλίο 



Δεν υπάρχουν σχόλια: