Στο σημείο αυτό είναι ανάγκη να σημειωθεί εξ αρχής ότι ο γράφων, μολονότι είναι
συναισθηματικός και ευαισθητούλης, συντάσσεται αναφανδόν με την κοινή
λογική που υπαγορεύει το προφανές: Τα ομηρικά έπη αποτελούν πρωτίστως
κιβωτό στην οποία έχουν αποθηκευτεί ο τρόπος ζωής και σκέψης, οι
ιδέες, οι αντιλήψεις και τα επιτεύγματα των ανθρώπων της ομηρικής και,
δευτερευόντως, της μυκηναϊκής εποχής και, ακολούθως, ιστορική πηγή για
τον μυκηναϊκό κόσμο γενικά κι όχι συγκεκριμένα. Ως εκ τούτου,
αποκηρύσσει μετά βδελυγμίας τυχόν ελληνοκεντρικές βλακείες στις οποίες
χρησιμοποιείται ο Όμηρος ως απόδειξη της υποτιθέμενης "ανωτερότητας της
φυλής" κάτω από την οποίες κρύβουν την ανασφάλεια τους οι εμπνευστές
τους. Και γελάει κακαριστά με εκείνους που αποπειρώνται με βάση τις
πληροφορίες των ομηρικών επών, τις οποίες παίρνουν τοις μετρητοίς να
ανακαλύψουν τι νούμερο παπούτσι φορούσε ο Οδυσσέας και ποιος ήταν ο
ωροσκόπος του Αχιλλέα.
Χάρτης του Ωρίωνα του Ταύρου και της Πούλιας (Μ45) |
Μια τέτοια κιβωτό, για να επανέλθω, αποτελούν στην Οδύσσεια οι στίχοι 300-307 της ραψωδίας ε στους οποίους αποτυπώνεται η γνώση των αρχαίων για τα άστρα και η εφαρμογή των γνώσεων αυτών στην ναυσιπλοΐα που τους επέτρεπε να πραγματοποιούν πολύ μεγάλα ταξίδια για τις συνθήκες της εποχής. Εδώ ο Οδυσσέας με μια σχεδιούλα ποντοπορούσε στην ανοιχτή θάλασσα 17 μέρες... Φαντάσου ένα καράβι...
Ύπνος δεν έπεσε στα βλέφαρά του, αλλά κοιτούσε συνεχώς την Πούλια,
τον Bουκόλο που δύει αργά, την Άρκτο που τη λεν κι Aμάξι·
δεν φεύγει από τη θέση της γυρίζοντας, μόνο παραμονεύει
τον Ωρίωνα,17 και μόνη αυτή δεν λέει να πέσει στα λουτρά του Ωκεανού.18
H Kαλυψώ η θεόμορφη τον είχε ορμηνέψει,
τον Bουκόλο που δύει αργά, την Άρκτο που τη λεν κι Aμάξι·
δεν φεύγει από τη θέση της γυρίζοντας, μόνο παραμονεύει
τον Ωρίωνα,17 και μόνη αυτή δεν λέει να πέσει στα λουτρά του Ωκεανού.18
H Kαλυψώ η θεόμορφη τον είχε ορμηνέψει,
αυτό το αστέρι πάντοτε να το 'χει ποντοπορώντας / στο ζερβό του χέρι.19
Kαι ποντοπόρησε μέρες δεκαεφτά·[...]
Kαι ποντοπόρησε μέρες δεκαεφτά·[...]
Τα ίδια περίπου αστέρια (τα οποία όλως τυχαίως - τουτέστιν καθόλου-
έχουν όνομα που ταιριάζει στο ηρωικό εξάμετρο, το μέτρο στο οποίο έχουν
γραφεί τα έπη ), με την εξαίρεση του Βοώτη και τη προσθήκη των Υάδων, τα
αναφέρει ο Όμηρος όταν περιγράφει το σύμπαν, στην αρχή του κομματιού
που στο οποίο μιλάει για την ασπίδα Αχιλλέα (Σ 482-488), μια παράσταση
που τοποθετεί στο κέντρο της ασπίδας.
Πούλια: Πούλια είναι το λαϊκό όνομα των Πλειάδων ή Μ45. Είναι ένα ανοιχτό σμήνος αστεριών (πού έχουν δηλαδή κοινή προέλευση και παρόμοια ηλικία) στον αστερισμό του Ταύρου.
Δημιουργήθηκαν πριν από περίπου 50 εκατομμύρια χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπήρχαν την εποχή των δεινοσαύρων. Το λαμπρότερο άστρο του σμήνους είναι η Αλκυόνη και το πιο αμυδρό από τα εφτά που φαίνονται με γυμνό μάτι η Μερόπη. Για αυτό και στη λαϊκή παράδοση άλλες φορές αναφέρεται ως "Εξάστερο" και άλλες ως "Εφτάστερο" και για αυτό η ιαπωνική βιομηχανία "Subaru" που έχει πάρει το όνομά της από την γιαπωνέζικη ονομασία του αστερισμού, έχει μόνο έξι αστέρια στο σήμα της (Το μεγάλο άστρο δεν έχω ιδέα τι είναι είναι η καινούργια εταιρία που δημιουργήθηκε από την συνένωση των έξι μικρότερων ).
Οι αρχαίοι θεωρούσαν πως επρόκειτο για τις εφτά κόρες του Άτλαντα οι οποίες ανέβηκαν στον ουρανό και έγιναν αστερισμός για αποφύγουν το γίγαντα Ωρίωνα που τις κυνηγούσε με άγριες ερωτικές διαθέσεις (δες παρακάτω για τη συνέχεια). Για αυτό και έδωσαν στα εφτά λαμπρότερα άστρα τους σμήνους το όνομα κάθε μιας από τις Πλειάδες.. Πίστευαν ότι η Μερόπη που είχε παντρευτεί θνητό έχασε τη μισή της λάμψη κι έτσι δεν είναι εύκολα ευδιάκριτη. (Υπάρχουν κι άλλοι δυο μύθοι, αλλά ας μη φορτώσω το κείμενο), Από την αρχαιότητα ήδη, πάντως, η ανατολή και η δύση των Πλειάδων είχαν ταυτιστεί με τις εναλλαγές των εποχών, καθώς η ανατολή τους σηματοδοτεί τον ερχομό της άνοιξης και η δύση τους τον ερχομό του χειμώνα.
Και στην λαϊκή παράδοση η Πούλια ήταν ένα από τα πιο αγαπημένα άστρα. Σε πολλές παραδόσεις αναφέρεται πως είναι εφτά αδερφές ή μια κλώσα με εφτά κλωσόπουλα.
Επιπλέον, εξαιτίας της λαμπρότητας τους, η λαϊκή παράδοση έχει ζευγαρώσει την Πούλια με τον Αυγερινό, την βραδινή εκδοχή του πλανήτη Αφροδίτη δηλαδή. Αυτό γίνεται γιατί η θέση τους στον ουρανό είναι κοντά στην τροχιά της Αφροδίτης και είναι δυνατόν σε κάποιες στιγμές να φαίνονται πολύ κοντά στον ουρανό. Σαν ζευγαράκι... Ως εκ τούτου συχνά, Πούλια και Αυγερινός, χρησιμοποιούνται μεταφορικά για να αναφερθούν στον γαμπρό και στη νύφη σε νυφιάτικα τραγούδια.
Τέλος, καμιά φορά χρησιμοποιείται για να δηλωθούν οι υπερβολικές υποσχέσεις κάποιου και η φράση "τάζει την Πούλια και τον Αυγερινό" αντί της ευρύτερα διαδεδομένης "τάζει τον ουρανό και τ' άστρα".
Την γην αυτού, τον ουρανόν, την θάλασσαν μορφώνει,
τον ήλιον τον ακούραστον, γεμάτο το φεγγάρι,
τ' αστέρια οπού τον ουρανόν ολούθε στεφανώνουν:
Σε αυτήν
τη περίπτωση η αναφορά στα συγκεκριμένα αστέρια σχετίζεται με τις
γεωργικές εργασίες, καθώς ήταν σημαντική η αστρονομία κατά την Αρχαία
Εποχή και για την γεωργία, και προοικονομεί την περιγραφή των κυριότερων
αγροτικών ασχολιών που θα ακολουθήσουν σε άλλα σημεία της ασπίδας.
(Έχω αφήσει τα σχόλια του σχολικού βιβλίου και κατά τα λοιπά θα κάνω
διάφορες παρατηρήσεις για τα αστέρια που αναφέρονται στο ομηρικό
κείμενο. )
Πάμε, λοιπόν... Πούλια: Πούλια είναι το λαϊκό όνομα των Πλειάδων ή Μ45. Είναι ένα ανοιχτό σμήνος αστεριών (πού έχουν δηλαδή κοινή προέλευση και παρόμοια ηλικία) στον αστερισμό του Ταύρου.
Πούλια |
Οι αρχαίοι θεωρούσαν πως επρόκειτο για τις εφτά κόρες του Άτλαντα οι οποίες ανέβηκαν στον ουρανό και έγιναν αστερισμός για αποφύγουν το γίγαντα Ωρίωνα που τις κυνηγούσε με άγριες ερωτικές διαθέσεις (δες παρακάτω για τη συνέχεια). Για αυτό και έδωσαν στα εφτά λαμπρότερα άστρα τους σμήνους το όνομα κάθε μιας από τις Πλειάδες.. Πίστευαν ότι η Μερόπη που είχε παντρευτεί θνητό έχασε τη μισή της λάμψη κι έτσι δεν είναι εύκολα ευδιάκριτη. (Υπάρχουν κι άλλοι δυο μύθοι, αλλά ας μη φορτώσω το κείμενο), Από την αρχαιότητα ήδη, πάντως, η ανατολή και η δύση των Πλειάδων είχαν ταυτιστεί με τις εναλλαγές των εποχών, καθώς η ανατολή τους σηματοδοτεί τον ερχομό της άνοιξης και η δύση τους τον ερχομό του χειμώνα.
Και στην λαϊκή παράδοση η Πούλια ήταν ένα από τα πιο αγαπημένα άστρα. Σε πολλές παραδόσεις αναφέρεται πως είναι εφτά αδερφές ή μια κλώσα με εφτά κλωσόπουλα.
Επιπλέον, εξαιτίας της λαμπρότητας τους, η λαϊκή παράδοση έχει ζευγαρώσει την Πούλια με τον Αυγερινό, την βραδινή εκδοχή του πλανήτη Αφροδίτη δηλαδή. Αυτό γίνεται γιατί η θέση τους στον ουρανό είναι κοντά στην τροχιά της Αφροδίτης και είναι δυνατόν σε κάποιες στιγμές να φαίνονται πολύ κοντά στον ουρανό. Σαν ζευγαράκι... Ως εκ τούτου συχνά, Πούλια και Αυγερινός, χρησιμοποιούνται μεταφορικά για να αναφερθούν στον γαμπρό και στη νύφη σε νυφιάτικα τραγούδια.
Τέλος, καμιά φορά χρησιμοποιείται για να δηλωθούν οι υπερβολικές υποσχέσεις κάποιου και η φράση "τάζει την Πούλια και τον Αυγερινό" αντί της ευρύτερα διαδεδομένης "τάζει τον ουρανό και τ' άστρα".
Βουκόλος: Πρόκειται για τον Βοώτη, έναν από τους 88 επίσημους αστερισμούς που έχει
Ο Βοώτης |
Ο Αρκτούρος |
Η Άρκτος που τη λένε κι Αμάξι: Πρόκειται για τον αστερισμό της Μεγάλης Άρκτου ο οποίος λόγω του σχήματος του ονομαζόταν και Αμάξι (ή Κατσαρόλα). Την ίδια περιγραφή δίνει ο Όμηρος και στην Ιλιάδα, στην περιγραφή της ασπίδας του Αχιλλέα Τα χρόνια του Ομήρου ήταν αειφανής, σήμερα όμως στη Μεσόγειο είναι αμφιφανής, αφού λόγω της μετάπτωσης της του άξονα Γης δεν φαίνεται όλο το 24ωρο. Στην Ελλάδα ωστόσο παραμένει αειφανής. Το όνομα της το πήρε από τη Νύμφη
Η Μεγάλη Άρκτος με έμφαση στον Μιζάρ και τον Αλκόρ |
Βαν Γκογκ:"Έναστρη νύχτα στις όχθες του Ρήνου" |
Να σημειώσω εδώ πως όταν ο Όμηρος εννοεί την Μεγάλη Άρκτο όταν λέει "αυτό το αστέρι πάντοτε ποντοπορώντας να έχει στο ζερβό του χέρι" (άρα μάλλον "αστερισμό" κι όχι "αστέρι" θα έπρεπε να μεταφράσει ο Μαρωνίτης) κι όχι τον Πολικό, τον α΄ της Μικρής Άρκτου. Στα χρόνια εκείνα δεν υπήρχε κανένα αστέρι που να έδειχνε πάντα τον Βορρά, ο ουρανός στο σημείο εκείνο ήταν κενός. Ο Πολικός "έγινε" πολύ μετά το αστέρι του Βορρά εξαιτίας της μετάπτωσης του άξονα της Γης. Στα χρόνια της ακμής της αρχαίας Αιγύπτου (2500 π.Χ) πάντως, τον θέση πολικού αστέρα είχε ο Θουμπάν, ο α' του Δράκοντα.
Ωρίων, Τα αστέρια ζ,ε,δ σχηματίχουν την "Ζώνη" |
Η ζώνη του Ωρίωνα |
Υάδες: Οι Υάδες είναι αστρικό σμήνος σε σχήμα Λ στον αστερισμό του Ταύρου κι αυτές. Κατά τη
Οι Υάδες |
Ο Αλδεβαράν |
Ο Αλδεβαράν πάνω από το Έβερεστ |
Ας τελειώσω λέγοντας, παρόλο που θεωρώ ότι είναι περιττό, ότι αυτές δεν είναι οι μόνες αναφορές του Ομήρου στην Αστρονομία.
(Περισσότερες εκλαϊκευμένες αστρονομικές πληροφορίες μπορείτε να δείτε εδώ. Κι εγώ από κει και από τα σχετικά ελληνικά και αγγλικά άρθρα της Βικιπαιδείας άντλησα το υλικό μου. Προφανώς και δεν είμαι ειδήμων στην Αστρονομία (Περισσότερα άστρα στο Google Sky)
Θα ήθελα κάποια στιγμή να γράψω και κάτι για τα άστρα όπως παρουσιάζονται στον Καββαδία και στον Θανάση Παπακωνσταντίνου. Ξέρω ωστόσο πως ποτέ δεν θα το κάνω γιατί δεν θα βρω χρόνο και/ή γιατί δεν έχω και τις απαιτούμενες γνώσεις να το καταφέρω. Ας τα γράψει κάποιος, ρε παιδιά. Σας υπόσχομαι να τα αναδημοσιεύσω... [Πάντως, για τον Σταυρό του Νότου και το α΄ του Κενταύρου πάντως λέμε κάτι λίγα εδώ.]
Μέχρι τότε φαντάζομαι η πολιτεία θα συνεχίζει να χορεύει σε ρυθμό κιρκαδιανό... )
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου