Για το "μπαρ"

Όποιος μπήκε γιατί νομίζει ότι είναι υποχρεωτικό...
Να την "κάνει"!
ΤΩΡΑ!!!!!!!!!!!!!!!

(Εκτός από όταν δεν έχουμε βιβλία... Τότε είναι υποχρεωτικό... Για γκελ μπουρντά, καμάρια μου!)

Κυριακή 20 Μαρτίου 2022

Η γλώσσα ως εικόνα - Από τις Γ΄ Γυμνασίου του Γυμνασίου Παραδεισίου και του Μουσικού Σχολείου Ρόδου

    Από τις αγαπημένες δημιουργικές εργασίες του ιστολογίου είναι η αναπλαισίωση, δηλαδή η διαδικασία μεταφοράς κάτι γνωστού και δεδομένου σε ένα νέο πλαίσιο, ώστε να ιδωθεί με καινούρια οπτική. Μια τέτοια εργασία, λοιπόν, την οποία αναθέτουμε σταθερά στα παιδιά τα τελευταία χρόνια, είναι να υποθέσουν πώς θα ήταν η γλώσσα ως εικόνα.
    Αν και η εκφώνηση παραμένει ίδια, η δημιουργικότητα των παιδιών, η ευρηματικότητα της σκέψης τους και το τελικό αποτέλεσμα είναι πάντα διαφορετικά και πάντα άκρως ενδιαφέροντα. Στη σημερινή ανάρτηση σας παρουσιάζουμε τις φετινές εργασίες των Γ' Τάξεων του Μουσικού Σχολείου Ρόδου και του Γυμνασίου Παραδεισίου. Άλλα παιδιά έγραψαν και άλλα ζωγράφισαν πώς αντιλαμβάνονται τη γλώσσα ως εικόνα: αν, δηλαδή, προσπαθούσαν να αποδώσουν τι είναι η γλώσσα, τη σημασία της για το άτομο, την κοινωνία και τον πολιτισμό, τη σημασία που οι ίδιοι αποδίδουν στη γλώσσα που μιλούν και στις διαφορετικές γεωγραφικές/κοινωνικές ποικιλίες που χρησιμοποιούν με μια εικόνα, ποια θα ήταν αυτή;
(Εδώ, εδώ και εδώ μπορείτε να δείτε την απάντηση που έδωσαν στο ερώτημα τούτο μαθήτριες και μαθητές προηγούμενων ετών)
    Ωστόσο πριν πάμε στις δημιουργίες των παιδιών, ας δούμε ένα βιντεάκι που φτιάξαμε με τις εικαστικές τους δημιουργίες (κολάζ και ζωγραφιές), υπό τους ήχους του ""The great gig in the sky" των  Pink Floyd.
 Ακολουθούν τα έργα των παιδιών σε αλφαβητική σειρά (που ενδέχεται όσον αφορά τις εικόνες να μην είναι  απόλυτη, μιας και ο έντιτορ του μπλόγκερ προτάσσει  τις τονιζόμενες συλλαβές).

Άρτεμη, Γ2 Μουσικού Σχολείου

Αβραάμ Γ1 Μουσικού Σχολείου
 

Αγγελική Π., Γ2 Γυμνασίου Παραδεισίου 
Αν η γλώσσα ήταν εικόνα, θα ήταν μια ανθοδέσμη από κόκκινα τριαντάφυλλα γιατί συμβολίζουν την αγάπη/τον έρωτα. Κατά τη γνώμη μου, θα ήταν τριαντάφυλλα διότι και με τη γλώσσα και με τα τριαντάφυλλα μπορούμε να εκφράσουμε την αγάπη μας για κάποιον.


Αλεξάνδρα Σ.,   Γ3 Μουσικού Σχολείου
Αν η γλώσσα ήταν μια εικόνα, σίγουρα θα ήταν εκείνη της φωτιάς.  Μιας μεγάλης φωτιάς, που κάποτε θα γινόταν και πυρκαγιά με πύρινες φλόγες που θα απειλούσαν να καταβροχθίσουν τα πάντα στο πέρασμά τους, μια σαρωτική φωτιά, σαν την σαρωτική δύναμη της γλώσσας μας που, σαν χρειαστεί, κάνει τα πάντα και αλλάζει την εικόνα του τοπίου, π.χ. οι φλογεροί  λόγοι των επαναστατών.  Φαντάζομαι τη γλώσσα σαν φωτιά. Μια όμορφη ν φωτιά που ανάψαμε στο σκοτεινό δάσος. Ένα φως που κρατάει μακριά τα άγρια θηρία και την απειλή τους.  Μια θερμή εστία χαράς και θαλπωρής. Η γλώσσα μας ζεσταίνει, η γλώσσα μας  χαϊδεύει τη ζωή. 


Αλέξανδρος,  Γ3 Μουσικού Σχολείου


Αλίκη Ψ., Γ2 Μουσικού Σχολείου

Για μένα, αν η γλώσσα ήταν εικόνα, θα ήταν το φως που περνάει μέσα από ένα πρίσμα  και αναλύεται σε χώματα που φωτίζουν τον χώρο. Γιατί η γλώσσα είναι «φως που διώχνει το σκοτάδι». 


Αναστασία Ζ.,  Γ2 Μουσικού Σχολείου
Αν η γλώσσα ήταν μια εικόνα, θα τη φανταζόμουν με πολλές λέξεις παντού και σκορπισμένα γράμματα σε λίμνες και δρομάκια.  Πολλά χρώματα παντού, με πολύ φαντασία και χαρά. Θα μπορούσε να έχει πολλά πράγματα μπερδεμένα αλλά, από την άλλη, και πολύ οργανωμένα.  Για κάποιον λόγο, θα είχε μια πολύ όμορφη μυρωδιά, αλλά  λίγο παράξενη. Το βασικό χρώμα  που μου  βγάζει είναι το μπεζ και το κίτρινο, αλλά νομίζω ότι για αυτό φταίει το εξώφυλλο του σχολικού βιβλίου. Ναι, αυτά είναι που μου βγάζει η λέξη «γλώσσα» ως προς το πώς θα φαινόταν. 


Άννα Ζ.,  Γ3 Μουσικού Σχολείου
Στο άκουσμα της λέξης γλώσσα, δεν μου έρχεται καμία λέξη στο μυαλό, μόνο χρώματα.  Σκέφτομαι χρώματα απόχρωσης του πορτοκαλί, κοραλλί ή έντονο πορτοκαλί. Πολύ πιθανόν, διότι είναι για τον άνθρωπο πολύ βοηθητική η γλώσσα, και στο σώμα του και στη ζωή του. Έτσι το αντιστοιχίζω με το συγκεκριμένο χρώμα,  γιατί μου φέρνει συναισθήματα οικειότητας, ασφάλειας, απλότητας. 


Αντώνης Μ., Γ2 Μουσικού Σχολείου
α) Τη γλώσσα τη φαντάζομαι σαν ένα χρωματιστό συννεφόλεξο με όλες τις αγαπημένες μου λέξεις μέσα.  Αυτό το συννεφόλεξο θα περιλαμβάνει ονόματα φίλων μου και λέξεις που περιγράφουν τη ζωή μου και τα συναισθήματά μου. Φαντάζομαι πολλές λέξεις να πετούν γύρω από παιδιά και να βγαίνουν μέσα από βιβλία. Να είναι νότες, εξισώσεις,  ποιήματα και γραψίματα.
β)


γ)

Αφροδίτη, Γ2 Μουσικού Σχολείου




Βαλασία Α., Γ2 Γυμνασίου Παραδεισίου 



Βασιλεία Σ. Γ2 Μουσικού Σχολείου



Βάσια Γ., Γ3 Μουσικού Σχολείου




Γιάννης Βογ. Γ1 Μουσικού Σχολείου



Γιάννης Βολ.,  Γ2 Μουσικού Σχολείου

Η γλώσσα για μένα είναι εργαλείο επικοινωνίας με τους συνανθρώπους μου. Είναι το μέσο έκφρασης των αναγκών  μου και των συναισθημάτων μου.  Είναι αυτό που με βοηθά στις καθημερινές μου ασχολίες και δραστηριότητες.  Με  βοηθά να κατανοήσω τον κόσμο και να συνδεθώ με τους κοντινούς μου ανθρώπους.  Η γλώσσα αποτελεί γνώρισμα κάθε εθνότητας. Η ελληνική γλώσσα είναι πολύ παλιά, πολύπλοκη, πλούσια και ξεχωριστή. Με κάνει υπερήφανο γιατί μεταφέρει όλη τη σοφία, από τους αρχαίους Έλληνες. Χωρίς αυτήν, ο πολιτισμός της Γης θα ήταν διαφορετικός. 


 Γιάννης Μ., Γ1 Μουσικού Σχολείου



Γιάννης Π., Γ2 Μουσικού Σχολείου
α) Μια εικόνα...

β)... κι ένα ποίημα.


Γιώργος Σ., Γ1 Μουσικού Σχολείου



Γιώργος Τ. ,  Γ2 Μουσικού Σχολείου
    Οι γλώσσες που μιλάει ο άνθρωπος έχουν προσφέρει περισσότερα από ότι ο νους μας μπορεί να φανταστεί, ακόμα και αν συνήθως τις παίρνουμε δεδομένες.
     Το μόνο που μας ξεχωρίζει από τους πρωτόγονους εαυτούς μας, είναι το γεγονός ότι μπορούμε να εκφραστούμε πολύ πιο εύκολα (μέσω της γλώσσας) και αυτό μας δίνει το πλεονέκτημα της ομαδικής οργάνωσης και ευκολότερο τρόπο να μοιράσει κάποιος μια οποιαδήποτε πληροφορία. Το σημαντικότερο πράγμα που κερδίζουμε μέσα από αυτό, είναι το ότι οι άνθρωποι μπορούν να μάθουν από λάθη άλλων ανθρώπων και με αυτόν τον τρόπο να προχωρήσουν πιο μπροστά. Η γλώσσα δηλαδή προσφέρει την διάδοση της πληροφορίας.
    Η επιστήμη, η τεχνολογία, η μουσική, οι τέχνες και αλλά, υπάρχουν με τον τρόπο που υπάρχουν, σχεδόν αποκλειστικά λόγω της ύπαρξης την γλώσσας. Αυτό ισχύει, επειδή οι άνθρωποι ως είδος, είμαστε προοδευτικοί και αυτό προϋποθέτει τη μάθησή μας μέσα από τα λάθη των άλλων. Οι γλώσσες, μας προσφέρουν αυτό ακριβώς το πλεονέκτημα. Το να μπορεί δηλαδή κάποιος να μάθει από τα λάθη όλων των ανθρώπων, μιας και κάθε άτομο μπορεί να μοιραστεί τις δικές του γνώσεις, το οποίο επιταχύνει την πρόοδο της ανθρωπότητας κατά πάρα πολύ. Χωρίς τη γλώσσα κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατον.
    Πιστεύω, πως η γλώσσα είναι απαραίτητη σε μια κοινωνία επιστήμης και γνώσης και, ειδικά, στην εποχή μας, η οποία αποκαλείται «εποχή της πληροφορίας».


Γρηγόρης Π.,  Γ1 Μουσικού Σχολείου
Η γλώσσα είναι ένας μεγάλος αγωγός που μας συνδέει με το παρελθόν. 


Δέσποινα Κ., Γ1 Μουσικού Σχολείου


Δέσποινα Γ. , Γ3 Μουσικού Σχολείου


Δήμητρα Ε. , Γ2 Μουσικού Σχολείου


Ελένη Ο., Γ1 Μουσικού Σχολείου



Ελισάβετ  Α., Γ2  Μουσικού Σχολείου
Θα ήταν μια εικόνα περιορισμένων χρωμάτων. Θα περιλάμβανε ένα ανοιχτό βιβλίο έτοιμο να το διαβάσεις και ένα βιβλίο με το οποίο ανοίγεις την πύλη της γλώσσας και της επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων.  Το βιβλίο είναι ανοιχτό, φθαρμένο και παμπάλαιο. Είναι ένα λεξικό ή ένα λογοτεχνικό βιβλίο. Από πάνω κρέμεται το παλιό και κιτρινισμένο από τα χρόνια κλειδί, έτοιμο να ανοίξει τα μάτια των ανθρώπων. 


Εμμανουέλα Δ, Γ3 Μουσικού Σχολείου


Εμμανουέλα Κ, Γ3  Μουσικού Σχολείου


Εύα Τ., Γ3 Μουσικού Σχολείου


Εύη Χ., Γ2 Μουσικού Σχολείου



Ζαφείρα Π., Γ1 Γυμνασίου Παραδεισίου 



Ηλιάνα Γ. , Γ3 Μουσικού Σχολείου Ρόδου
Η γλώσσα μπορεί να φαίνεται ότι είναι άψυχη, αλλά για κάποιους από εμάς μοιάζει σαν  ένα εργαλείο επικοινωνίας και έκφρασης συναισθημάτων.  Με λίγα λόγια μπορεί να παρομοιαστεί με  μια σαΐτα η οποία είναι ικανή να ταξιδέψει παντού. 


Ιφιγένεια Γ., Γ3 
Μουσικού Σχολείου
α) Παρομοιάζω την γλώσσα ως μία απέραντη θάλασσα, καθώς μπορεί να καταλαβαίνουμε τον άλλο όταν μιλάει, αλλά ποτέ δεν ξέρουμε τι πραγματικά εννοεί. Όπως η θάλασσα κρύβει μεγάλα σκοτάδια στα βάθη της, έτσι και η γλώσσα έχει 'βαθύτερα' νοήματα. Επίσης πότε είναι έντονη όπως ως τα κύματα και πότε γαλήνια όπως όταν η θάλασσας είναι λεία. Τέλος η θάλασσα έχει πολλούς θησαυρούς, όπως και η γλώσσα. 
β)



Κατερίνα Μ., Γ1 Μουσικού Σχολείου


Κλειώ Χ., Γ1 Μουσικού Σχολείου


Λαβίνια Ν., Γ3 Μουσικού Σχολείου
Εδώ. 

Μαργαρίτα Β.,  Γ2 Μουσικού Σχολείου

 Θα ήταν μια ηλιόλουστη λαμπερή μέρα σε ένα λιβάδι με πολύχρωμα λουλούδια να ανθίζουν, πουλάκια να κάθονται χαρούμενα στις φωλίτσες τους, μέλισσες γύρω γύρω από τα λουλούδια να εργάζονται και παιδάκια να τρέχουν να γελάνε και να μαζεύουν λουλούδια. Με λίγα λόγια, η γλώσσα για μένα  θα ήταν το πάν και δεν μπορώ με τίποτα να σκεφτώ τη ζωή μου χωρίς τη γλώσσα.


Μαρία Ι., Γ1  Γυμνασίου Παραδεισίου 
Οι παλιές γλώσσες, μέσα στα χρόνια που χρησιμοποιούνται, περνάνε από γενιά σε γενιά και εξελίσσονται συνεχώς. Μια γλώσσα δεν είναι απλά ένας τρόπος ομιλίας αλλά κουβαλάει σε όλους τους καινούριους ομιλητές της ολόκληρο τον πολιτισμό, τα έθιμα, τις παραδόσεις, τα συναισθήματα και τη μνήμη όλων των προηγούμενων γενεών που τη μιλούσαν.
Έτσι, αν έπρεπε η γλώσσα να ήταν μια εικόνα, θα τη ζωγράφιζα ως εξής: η γλώσσα θα παρουσιαζόταν ως μια σοφή στην όψη ηλικιωμένη γυναίκα, καθισμένη σε μια πολυθρόνα σε ένα μικρό, άνετο δωμάτιο με αναμμένο τζάκι. Γύρω της θα κάθονταν τα εγγονάκια της και η γιαγιά-γλώσσα θα τους έλεγε ιστορίες από την παιδική της ηλικία, το σπίτι της, την καθημερινότητα και τους γονείς της και άλλες αναμνήσεις της. Τα εγγονάκια, ως νέα μέλη της οικογένειας, συμβολίζουν τους νέους ομιλητές μιας γλώσσας και η γιαγιά που λέει στα παιδιά πράγματα για τη ζωή των προγόνων τους και το πώς ζούσαν, συμβολίζει το πώς μια γλώσσα μεταφέρει στα καινούρια άτομα που τη μιλάνε την ιστορία της και την ιστορία όλων αυτών που τη μιλούσαν πριν από αυτούς.


Μαρία Ξ.,  Γ3 Μουσικού Σχολείου
  Στο μυαλό κάθε ανθρώπου και στη  φαντασία η γλώσσα είναι κάτι διαφορετικό. Στο δικό μου το μυαλό είναι ένας ημισιδηρόδρομος,  φραγμένος από μεγάλες βαριές  πέτρες. Καθώς προχωράει ο σιδηρόδρομος γίνεται όλοένα και πιο περιποιημένος και ασφαλής.  Μπορεί να προχωράμε και να προχωράμε,  αλλά στο τέλος θα καταλάβουμε όλοι ότι ο δρόμος αυτός δεν έχει τελειωμό.  Εμείς είμαστε το τρένο που ακολουθεί το δρόμο της γλώσσας  και ο δρόμος είναι η γλώσσα που εξελίσσεται και προχωρεί διαρκώς.  Ο άνθρωπος μέσα από τα χρόνια κατάφερε να βρει  έναν τρόπο επικοινωνίας  με το είδος του. Μέσα από τα χρόνια, μέχρι και σήμερα, ο σιδηρόδρομος συνεχίζει να προχωρεί. 
 
Μαρία Π., Γ2 Γυμνασίου Παραδεισίου 


Μάριος Μ., Γ3 Μουσικού Σχολείου


Μιχάλης Κ., Γ1 Μουσικού Σχολείου



Μιχάλης Λ., Γ1 Γυμνασίου Παραδεισίου 
Η γλώσσα θα ήταν μια εικόνα χαρούμενη κι ευχάριστη. Θα είχε έντονα χρώματα αλλά και σκούρα. Όπως σχεδόν κάθε λέξη έχει δύο πλευρές στη χρήση της, τη θετική και την αρνητική ή το φως και το σκοτάδι, πείτε το όπως θέλετε, έτσι και αυτή. Είναι ένας τρόπος έκφρασης για πολλούς, γι' αυτό θα επέλεγα τα έντονα χρώματα για πάνω-πάνω, όπως ένα κόκκινο ή ένα πορτοκαλί και κατεβαίνοντας θα έβαζα τα πιο μονότονα, όπως ένα ανοιχτό γκρι γι' αρχή και έπειτα θα κατέληγα στο μαύρο. Ενώ πάνω-πάνω θα υπήρχαν χαρούμενοι άνθρωποι και πουλιά να κελαηδούν, μιας και αυτό είναι το κλίμα, φτάνοντας κάτω θα καταλάβαινε κάποιος πως όσο πιο χαμηλά, τόσο χειρότερα επειδή τα χρώματα θα αρχίζουν να απομακρύνονται από κάθε είδος χαράς.


Ναταλία Κ.,  Γ3 Μουσικού Σχολείου


Οδυσσέας Γ., Γ1 Μουσικού Σχολείου



Ορέστης Γ., Γ1 Μουσικού Σχολείου
α) Για μένα η γλώσσα είναι μια μουτζούρα. Γιατί είναι μπερδεμένη με λέξεις ξένες.  Βέβαια δεν αλλοιώθηκε, αλλά μπερδεύεται όπως οι πίσω μουτζούρες, επειδή δεν ξέρεις τι είναι τι.  Σαν να είναι μια ελληνική λέξη ή μια ξένη, από μια ξένη γλώσσα.
β)


Παναγιώτης Χ., Γ2 Μουσικού Σχολείου


Πηγή Τ., Γ2  Γυμνασίου Παραδεισίου 



Προμηθέας Π., Γ2 Μουσικού Σχολείου
Τη γλώσσα τη φαντάζομαι ως ένα άλογο, αδάμαστο και ατίθασο, που καλπάζει στον ορίζοντα, δίχως πορεία και προορισμό,  παρά μόνο με έναν σκοπό, τον κόσμο να τον κάνει πιο φιλικό


Ρία, Γ1 Μουσικού Σχολείου


Ροδούλα Κ., Γ1 Γυμνασίου Παραδεισίου 
Όταν ακούμε τη λέξη 'γλώσσα', σίγουρα μας έρχονται πολλές εικόνες στο μυαλό. Κατά τη γνώμη μου, αν η γλώσσα ήταν μια εικόνα, θα ήταν πολύ πλούσια, όχι μόνο στα πράγματα και στα αντικείμενα που θα απεικονίζονταν αλλά και στα χρώματα. Αυτή η εικόνα θα περιείχε πολλούς ανθρώπους με διάφορα χρώματα που θα συμβολίζουν ανθρώπους από όλες τις χώρες και όλες τις γλώσσες.

Σάββας Α.,  Γ1 Μουσικού Σχολείου

Η γλώσσα είναι σαν ένα όπλο. Είναι πολύ σημαντική για κάθε άνθρωπο.  Μας δίνει τη δυνατότητα να έρθουμε σε επαφή με τους άλλους ανθρώπους και να εκφράσουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας.   Μπορεί κάποιος να παρουσιάσει με λέξεις και εκφράσεις αυτό που αισθάνεται καλύτερα.  Επίσης, μπορεί να ανταλλάξει ιδέας με τους άλλους ανθρώπους και έτσι γινόμαστε πιο ανοιχτόμυαλοι. Τέλος, ο καθένας από εμάς, μέσα από την γλώσσα του μπορεί να καταλάβει την Ιστορία του τόπου του  αλλά και την εξέλιξη του πολιτισμού του, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.


Σάββας Μ., Γ3   Μουσικού Σχολείου


Σελίν, Γ2 Μουσικού Σχολείου
α) Το δέντρο είναι η γλώσσα. Ο κορμός δείχνει το ποσό δυνατή και ποσό γερή είναι η γλώσσα και τα λουλούδια δείχνουν όλα αυτά που μπορούν να γίνουν με αυτήν
β)



Σοφία Γ., Γ3 Μουσικού Σχολείου


Σοφία Μ., Γ2  Μουσικού Σχολείου
Το κλειδί είναι η γλώσσα. Ξεκλειδώνει μια κλειδαρότρυπα. Την πιο σημαντική.  Θέλω να δείξω πως η γλώσσα  είναι παλιά και το κλειδί σκουριασμένο.  Χωρίς τη γλώσσα δεν θα μπορούσαμε να ξεκλειδώσουμε τις σκέψεις μας, τις ιδέες,  τις ψυχές μας, το πιο παλιό και σημαντικό κλειδί. 


Σπύρος Κ., Γ2 Μουσικού Σχολείου



Σταματία, Γ2 Μουσικού Σχολείου


Σταυρούλα Κ., Γ2 Μουσικού Σχολείου



Στέργος Π., Γ1 Γυμνασίου Παραδεισίου



Τριανταφυλλιά  Θ, Γ1 Γυμνασίου Παραδεισίου 


Τσαμπίκος Ο., Γ1 Μουσικού Σχολείου


Φλώρα Δ., Γ2 Μουσικού Σχολείου

Χριστίνα Π., Γ1 Γυμνασίου Παραδεισίου 




Δεν υπάρχουν σχόλια: