Για το "μπαρ"

Όποιος μπήκε γιατί νομίζει ότι είναι υποχρεωτικό...
Να την "κάνει"!
ΤΩΡΑ!!!!!!!!!!!!!!!

(Εκτός από όταν δεν έχουμε βιβλία... Τότε είναι υποχρεωτικό... Για γκελ μπουρντά, καμάρια μου!)

Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2022

Ανθελληνικόν 6: "Σαν πλανόδιο τσίρκο" (Δημήτρης Μητροπάνος, Στίχοι: Άλκης Αλκαίος, Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος

Ένα τραγούδι από την Εθνική Ελλάδας. 
    Ο Θάνος στη μουσική, ο Μητροπάνος στη φωνή και στους στίχους ο Άλκη Αλκαίος, ο οποίος, σε μεγάλη φόρμα, παρουσιάζει  την Ελλάδα  σε όλο το αγγελικό και μαύρο φως της, που θα έλεγε και ο Σολωμός, με όλη την αγνότητα και την διαστροφή της, με όλη την την αθωότητα κα την κουτοπονηριά της, με όλη την ελαφρότητα και τους καημούς της, να αποτελεί έμπνευση και να απομυζεί ταυτόχρονα.  
    Πραγματολογικό στοιχείο: Η Τούμπα, το  Αλκαζάρ και η Καλογρέζα συνεκδοχικά αναφέρονται στα  ποδοσφαιρικά γήπεδα που βρίσκονται στις συγκεκριμένες περιοχές και είναι μια αναφορά στην ποδοσφαιροποίηση της ζωής εν Ελλάδι. Κι ενώ είναι εύκολο να καταλάβει κάποιος ότι Τούμπα είναι το γήπεδο του ΠΑΟΚ και Αλκαζάρ το γήπεδο της ΑΕΛ, είναι δύσκολο ίσως για τον σημερινό ακροατή να ταυτίσει την Καλογρέζα με το Ολυμπιακό Στάδιο που βρίσκεται στην Αθήνα, στο Μαρούσι. Το Ολυμπιακό Στάδιο χτίστηκε με αφορμή τον Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Στίβου  που είχε αναλάβει η χώρα το 1982 και είναι το πρώτο  μεγάλο αθλητικό γεγονός που, δια ραδιοφώνου έστω, παρακολούθησα, και θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι μολονότι δεν είχα ιδέα από στίβο τότε, χάρηκα πάρα πολύ που ένας Κόχλαν από την Ιρλανδία νίκησε στον δρόμο των 10000 μέτρων (πρόκειται βέβαια για ψευδομνήμη, ο Κόχλαν νίκησε στα 5000 μέτρα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 1983, στο Πανευρωπαϊκό του 1982 το δεκάρι το πήρε ο Ιταλός Αλμπέρτο Κόβα, πιθανότατα έμπλεξα τις δυο κούρσες στο μυαλό μου λόγω της παρωνυμίας των ονομάτων των δυο αθλητών). Στη συνέχεια το νέο στάδιο έγινε γήπεδο όλων τον μεγάλων ομάδων του λεκανοπεδίου. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '80 και του '90 υπήρχε η αντίληψη ότι η περιοχή στην οποία βρίσκεται το στάδιο και η οποία μέχρι τότε ήταν ακατοίκητη βρισκόταν στην Καλογρέζα, μια συνοικία της Νέας Ιωνίας, Αργότερα,  αποδείχθηκε ότι το γήπεδο βρίσκεται στο γειτονικό της Καλογρέζας Μαρούσι. Για αρκετό καιρό όμως μέχρι να υπερισχύσει το σωστό, οι εκφωνητές, στις ραδιοφωνικές κυρίως μεταδόσεις, αναφερόταν στο γήπεδο ως "Καλογρέζα" ή "στο Ολυμπιακό Στάδιο, στην Καλογρέζα".  Εξ ου και ο στίχος. 

Σαν πλανόδιο τσίρκο τη ζωή μου τη σκόρπισα
σε σταθμούς και πλατείες πού με πας δε σε ρώτησα
τώρα δίχως πυξίδα τα ταξίδια μου κάνω
τη φωνή σου ακούω μα τι λες δε σε πιάνω
Ελλάδα Βέμπο μου και Μαίριλιν Μονρόε
Ελλάδα Ελύτη μου και Έντγκαρ Άλλαν Πόε
Ελλάδα μάγισσα, παρθένα και τροτέζα μου
Ελλάδα Τούμπα, Αλκαζάρ και Καλογρέζα μου
Μια φορά μου γεννούσες ένα πάθος παράφορο
τώρα παίζεις παιχνίδι που μ' αφήνει αδιάφορο
δεν κερδίζω δε χάνω σ' αγαπώ και σ' αρνιέμαι
κι από ένα κλαράκι του γκρεμού σου κρατιέμαι

Δεν υπάρχουν σχόλια: