Για το "μπαρ"

Όποιος μπήκε γιατί νομίζει ότι είναι υποχρεωτικό...
Να την "κάνει"!
ΤΩΡΑ!!!!!!!!!!!!!!!

(Εκτός από όταν δεν έχουμε βιβλία... Τότε είναι υποχρεωτικό... Για γκελ μπουρντά, καμάρια μου!)

Πέμπτη 18 Νοεμβρίου 2021

1. Η διαμόρφωση της μεσαιωνικής ελληνικής βυζαντινής αυτοκρατορίας (σελ. 32-33) και Η μεταβατική εποχή: οι έριδες για το ζήτημα των εικόνων (σελ. 34-35) (Κεφάλαιο 3:Η περίοδος της μεγάλης ακμής του Βυζαντίου, 717-1025: I. ΠΑΓΙΩΣΗ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗ Μ. ΑΣΙΑ)

    Ε, με τα πολλά οι Βυζαντινοί κατόρθωσαν να επιτύχουν την επικράτηση του δόγματος "ένα δόγμα μια θρησκεία"! 
Γιατί  οι  πάσης φύσεως αιρετικοί και ειδωλολάτρες είτε εξαλείφθηκαν είτε αφέθηκαν να εξισλαμιστούν και αφομοιώθηκαν από  τους Άραβες, όπως οι μονοφυσίτες της Συρίας και της Αιγύπτου. Κι έτσι με τούτα και με κείνα η αυτοκρατορία απομακρύνθηκε από την ρωμαϊκή παράδοση και άρχισε να εξελληνίζεται καθώς πια επεκτείνονταν  κυρίως σε μέρη που ζούσαν ελληνόφωνοι πληθυσμοί/Μόνο που επειδή οι θρησκευτικές έριδες φαίνεται ότι είναι αναπόσπαστο στοιχείο της αυτοκρατορίας αρχίσανε τώρα να τσακώνονται για το εάν πρέπει να υπάρχουν εικόνες μέσα στους ναούς ή όχι. Και εγένοντο εικονολάτρες και εικονομάχοι... 
Άλλες σχετικές αναρτήσεις του ιστολογίου:

2)Κοινωνία και οικονομία (σελ. 23-25) του Βυζαντίου μέχρι το τέλος της περιόδου της εικονομαχίας

3)Ιστορία μου, αμαρτία μου: Κασσιανή



Ακολουθούν τα σχεδιαγράμματα των ενοτήτων, δάνεια, ως γνωστόν, τα βρήκα στο αρχείο μου... 

1. Η διαμόρφωση της μεσαιωνικής ελληνικής βυζαντινής αυτοκρατορίας

Α. Παγίωση και επέκταση των αλλαγών

7ο αιà αλλαγές που απομάκρυναν Βυζάντιο από τις ρωμαϊκές του καταβολές.

Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία όταν ανέλαβε ο Λέων ο Γ΄

8ο αι àΔυναστεία Ισαύρων (717-802) + 9ο αι: Δυναστεία Αμορίου (802-867): οι αλλαγές αποκρυσταλλώθηκαν και έγιναν μόνιμα γνωρίσματα. Διαμορφώθηκε το μεσαιωνικό ελληνικό βυζαντινό κράτος.

Ø  Σταθεροποιήθηκαν σύνορα Βυζαντίου – Χαλιφάτου (Αραβικό κράτος): το Βυζάντιο περιλαμβάνει στα Ανατολικά τη Μ. Ασία.

Ø  Τονίζεται ο ελληνικός χαρακτήρας αυτοκρατορίας καθώς ο Βυζάντιο είναι αναγκασμένο να στηρίζεται σε επαρχίες (κυρίως στη Μ. Ασία) όπου οι κάτοικοι είναι Έλληνες ή εξελληνισμένοι

Ø  Κυρίαρχη γλώσσα η κοινή ελληνική – παραμερίζεται από διοίκηση η λατινική

Ø  Ορθοδοξία στήριγμα του κράτους, καθώς έχουν χαθεί επαρχίες μονοφυσιτών

v  Μέσα 9ου αι: Βαλκάνια à το Βυζάντιο αντιμετωπίζει με επιτυχία βουλγαρική απειλή / αφομοιώνει σλαβικούς πληθυσμούς

ü  Γενικεύεται θεσμός θεμάτων στη Μ. Ασία, επεκτείνεται στα Βαλκάνια

Συχνά οι στρατηγοί – διοικητές των θεμάτων με τη συγκέντρωση δύναμης απειλούν κεντρική εξουσία με εξεγέρσεις

Θεματικός στρατός: αποτελείται από στρατιώτες – αγρότες που καλλιεργούν τα κτήματα αλλά σε περίπτωση πολέμου πρέπει να υπερασπιστούν την περιοχή τους. Συνέπειες:

·         Περιορίστηκε μισθοφορικός στρατός

·         Στη βυζαντινή ύπαιθρο κυριαρχεί μεσαία και μικρή ιδιοκτησία.

Β. Ανάκαμψη οικονομίας

Τέλη 8ου – αρχές 9ου :

  • Αύξηση πληθυσμού σε σχέση με 7ο αι
  • Αύξηση κρατικών εσόδων
  • Αναζωογόνηση εμπορίου και βιοτεχνίας
  • Βάση οικονομίας παραμένει αγροτική

Αρχές 9ου (Νικηφόρος Α) à κακώσεις: οικονομικά μέτρα

    • για ανάκαμψη εμπορίου
    • αύξηση εσόδων κράτους
Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία το 802. 


2. Η μεταβατική εποχή: οι έριδες για το ζήτημα των εικόνων

Ορισμός: Εικονομαχία ονομάζουμε τη φοβερή εσωτερική κρίση που ξέσπασε στο Βυζάντιο από 726-843 με αφορμή την προσκύνηση ή μη των εικόνων.

Λέων ο Γ΄: Έσωσε και δίχασε την αυτοκρατορία. Επονομάστηκε "Μιλτιάδης του Μεσαίωνα" για την νίκη του επί των Αράβων αλλά  και "θεομάχος" και σαρακηνοφρόνων από τους εικονολάτρες, μετά την επικράτησή τους και την εξαφάνιση των εικονομαχικών πηγών για την εποχή. 

Πρωτεργάτες της εικονομαχικής κίνησης:
αυτοκράτορες Λέων ο Γ και Κωνσταντίνος Ε (δυναστεία Ισαύρων).

Λέων επηρεάστηκε από ανεικονικές αντιλήψεις ιουδαϊκής και ισλαμικής θρησκείας, à απέρριπτε λατρεία εικόνων ως ειδωλολατρική, όχι σύμφωνη με τις παραδόσεις της Ορθοδοξίας και το χαρακτήρα Χριστιανισμού.



Παράγοντες που οδήγησαν στην απαγόρευση εικόνων:

  • Ανεικονικές αντιλήψεις διαδεδομένες στην Μ. Ασία, που σήκωναν βάρος άμυνας κατά Αράβων. Ίσαυροι θέλουν να ευνοήσουν πληθυσμούς Μ.Α.
  • Υπερβολές με λατρεία εικόνων, άγγιζε όρια δεισιδαιμονίας.
  • Επιθυμία Ισαύρων να περιορίσουν επιρροή μοναχών.
  • Αντίληψη ότι επιτυχίες εχθρών Βυζαντίου αποτέλεσμα οργής Θεού για ό, τι συνέβαινε στο χώρο λατρείας.

Φάσεις:

Α φάση: 726-787

726: απομάκρυνση εικόνας Χριστού από Χαλκή Πύλη.


730: αυτοκρατορικό διάταγμα απαγορεύει λατρεία εικόνων.

Ακολουθούν διώξεις, εξορίες, φυλακίσεις, δήμευση περιουσιών εικονολατρών, τους οποίους υποστήριζε θεολόγος Ιωάννης Δαμασκηνός.

Επί Κωνσταντίνου Ε: κορύφωση έντασης, εκστρατεία τρομοκράτησης μοναχών, καταστροφή μονών που ήταν προπύργια της εικονολατρίας.

Τερματίστηκε με Ζ Οικουμενική Σύνοδο (787). Συγκλήθηκε από αυτοκράτειρα Ειρήνη Αθηναία, απεκατέστησε εικόνες, διευκρινίζοντας ότι απονέμεται τιμητική προσκύνηση.

 Β φάση: 815-843

Εγκαινιάστηκε με Λέοντα Ε τον Αρμένιο, χωρίς να έχει φανατισμό πρώτης περιόδου. Απέδωσε στην


εικονολατρία τις ήττες Βυζαντινών.

Τερματίστηκε με σύνοδο 843, αυτοκράτειρα Θεοδώρα à αποκατάσταση και αναστήλωση εικόνων (γιορτάζεται την Κυριακή της Ορθοδοξίας).

 

Συνέπειες εικονομαχίας

Α) Θετικές

Ø  Αποκατάσταση εικόνων: νίκη της ελληνικής πνευματικής παράδοσης, που ευνοεί απόδοση θείας μορφής (≠ ανεικονική ασιατική παράδοση).

Ø  Τερμάτισε θρησκευτικές διαμάχες.

Ø  Άρχισε περίοδος γόνιμης συνεργασίας κράτους – εκκλησίας, που αφοσιώθηκε στο ιεραποστολική της έργο.

Ø  Μοναστήρια πολλαπλασιάστηκαν, πλούτισαν.

Ø  Περιορίστηκαν υπερβολές στην λατρεία εικόνων, λειψάνων.

Β) Αρνητικές

ü    Δίχασε βυζαντινό λαό

ü    Απομάκρυνση Δύσης από Βυζάντιο: πάπας δυσαρεστημένος στράφηκε προς Φράγκους, συνδέθηκε με ηγεμόνες τους

ü    Καταστροφή έργων τέχνης

ü    Καταστροφή κειμένων εικονομαχών

 

Θεοφάνης ο Απολογητής:
Φανατικός εικονολάτρης, 
βασική ιστορική πηγή της εποχής. 
ΔΕΝ έχει διαβάσει Πολύβιο...

Κι ένα... χιτάκι της εποχής:

Δεν υπάρχουν σχόλια: