Για το "μπαρ"

Όποιος μπήκε γιατί νομίζει ότι είναι υποχρεωτικό...
Να την "κάνει"!
ΤΩΡΑ!!!!!!!!!!!!!!!

(Εκτός από όταν δεν έχουμε βιβλία... Τότε είναι υποχρεωτικό... Για γκελ μπουρντά, καμάρια μου!)

Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2019

Οικονομικές μεταβολές στη Δυτική Ευρώπη (στον Ώριμο Μεσαίωνα)

Και δυο τρία λόγια για την κοινωνία και την εξουσία 


Οικονομικές μεταβολές στη Δυτική Ευρώπη
α) Ο πληθυσμός και η γεωργία
Από τα μέσα του 11ου αιώνα σε Δυτική Ευρώπη και βόρεια Ιταλία:  Ενδείξεις ακμής:
α)  αύξηση πληθυσμού
β) αύξηση καλλιεργήσιμης γης  (εκχερσώσεις αποξηράνσεις)
γ) ανάπτυξη εμπορίου και βιοτεχνίας
δ) ίδρυση πόλεων
ε) χρήση χρημάτων στις συναλλαγές
Γεωργική επανάσταση:
α) αύξηση καλλιεργήσιμης γης
β) αύξηση παραγωγής
γ)  χρήση τεχνολογικών καινοτομιών (τροχήλατο άροτρο και άμαξα)
δ) τριζωνική καλλιέργεια λόγω έλλειψης λιπασμάτων
ε) καλύτερη αξιοποίηση  της γης
στ) καλύτερης ποιότητα τροφής
Άρα:  αγροτικός εποικισμός και δημιουργία αστικών κέντρων
β) Πόλεις
Ίδρυση νέων πόλεων, επέκταση παλιών, ανέγερση φρουρίων >> ευνοεί και την ανάπτυξη της υπαίθρου
Λόγω τεχνολογικής ανάπτυξης>> καταμερισμός εργασίας
Χρήση ενέργειας: ανακάλυψη νερόμυλου και ανεμόμυλου
Πόλεις: οικονομικά, κοινωνικά, τεχνολογικά, εμπορικά και πνευματικά κέντρα
γ) Εμπόριο
Αγροτικό πλεόνασμα= άνοδος εμπορίου  (από αρχές του 11ου αιώνα με κορύφωση τον 12ο )
Δημιουργία εμπορικών δρόμων μεταξύ των οικονομικών κέντρων της Δύσης, του Βυζαντίου και του μουσουλμανικού κόσμου
Εμποροπανηγύρεις: Αρχής γενομένης από τη Φλάνδρα και την Καμπανία.  Διαρκείς αγορές με προνόμια που εξελίσσονται και σε χρηματοπιστωτικά κέντρα (αργυραμοιβοί, τραπεζίτες, πιστώσεις).
Κέντρα εμπορίου: οι ναυτικές ιταλικές πόλεις (Βενετία, Γένουα) Πράγα, Βρέμη, Μπριζ.
Κύριοι εμπορίου: Χριστιανοί και εβραίοι έμποροι, πλούσιες μονές
Αγαθά: δούλοι,  καταναλωτικά είδη, είδη πολυτελείας
Ηπειρωτικοί δρόμοι: χρήση άμαξας και καραβανιών από μουλάρια
Θαλάσσιοι δρόμοι: γαλέρες, κόγκες.
Από το 12ο αιώνα>> χρήση πυξίδας και πρυμναίου πηδαλίου
Ναυτικές εταιρίες: κυρίως στη Μεσόγειο. Τεράστια κέρδη.


Η έριδα της περιβολής (δηλαδή το δικαίωμα του αυτοκράτορα να ορίζει επισκόπους το οποίο κατάργησε
 ο πάπας) αποτέλεσε τη βάση για τη σύγκρουση των δυο εξουσιών 

   Όσον αφορά την κοινωνία, καλό είναι να ξέρετε πως εμφανίζεται ένα νέο είδος κατώτερο
Παρά την τηλεοπτική Μπριέν, γυναίκες ιππότες
δεν υπήρχαν 
υποτελών, οι ιππότες, οι οποίοι έχουν βαρύ οπλισμό, στρατιωτικές ικανότητες που βασίζονται σε πολύχρονη εκπαίδευση και μετά τη στέψη τους αναλαμβάνουν και ευγενείς υποχρεώσεις όπως να υπερασπίζονται την τιμή και τη δικαιοσύνη, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι δεν ήταν παράλληλα και τολμηροί τυχοδιώκτες.  Επίσης τα χρόνια εκείνα εμφανίστηκε η συνήθεια ο πρωτότοκος γιος να κληρονομεί την πατρικό αξίωμα και την πατρική περιουσία και οι επόμενοι να γίνονται επίσκοποι ή να στρέφονται σε πνευματικές ασχολίες .  Βελτιώνεται και η θέση των αγροτών, κάποιοι δε γίνονται και ιππότες. Στις πόλεις δημιουργείται μια προ-αστική τάξη τα μέλη της οποίας συνασπίζονται με κατώτερους  αριστοκράτες ενάντια στους φεουδάρχες.
Η Καθολική Εκκλησία και ο αυτοκράτορας της Αγίας Ρωμαϊκής Γερμανικής Αυτοκρατορίας έρχονται σε σύγκρουση με αφορμή τη μεταρρύθμιση του πάπα Γρηγορίου του Ζ΄. Πάπας και αυτοκράτορας ξεκατινιάζονται και αλληλοαναθεματίζονται κατά το
Σαμ Τάρλι: Διαννούμενος και  όχι στρατιώτης 
δοκούν. Σε πρώτη φάση ο πάπας νικάει με την βοήθεια κατωτέρων ηγεμόνων που βρίσκουν αφορμή να αποτινάξουν την κυριαρχία του αυτοκράτορα, αλλά οι διαμάχες συνεχίζονται μέχρι τη Συμφωνία της Βορμς (1122) , αποτελώντας  ουσιαστικά νίκη της Εκκλησίας, καθορίζει την σφαίρα επιρροής της κοσμικής και της εκκλησιαστικής εξουσίας. Η δύναμη της εξουσίας φαίνεται  και από τις Σταυροφορίες τις οποίες ουσιαστικά οργανώνει και διοργανώνει. 

Στην ακόλουθη ανάρτηση  λέγονται όλα αυτά λίγο πιο αναλυτικά και κατατοπιστικά και συνοδεύονται με πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό: 

Δεν υπάρχουν σχόλια: