Όταν ήμουν φρέσκος καθηγητής και περνούσα από τις συνήθεις - και συνηθισμένες- εισαγωγικές επιμορφώσεις, τα θρυλικά ΠΕΚ, θυμάμαι ότι ένας επιμορφωτής - που θα έβγαινε στη σύνταξη μετά την επιμόρφωση- μας είχε πει: "Κύριοι, δεν θα γίνετε πλούσιοι από αυτή τη δουλειά, αλλά θα γνωρίσετε πληθώρα παράπλευρων ηδονών ". Αυτή τη φράση, και συγκεκριμένα το περί "παράπλευρων ηδονών" (άλλωστε το να γίνω πλούσιος είναι αλήθεια ότι δεν υπήρξε ποτέ ιδιαίτερα βασική μου προτεραιότητα), μου έρχεται στο νου καθώς ετοιμάζω την ανάρτηση αυτή με τις τελευταίες εργασίες των μαθητών της Α' Λυκείου στο μάθημα της Λογοτεχνίας, οι οποίες παρά τον τίτλο της ανάρτησης δεν έχουν κατ' ανάγκην σχέση με τη φύση στην νεοελληνική ποίηση.
Κλείνοντας την θεματική ενότητα "Ποίηση, από την παράδοση στον μοντερνισμό" ήθελα φέτος να δοκιμάσω κάτι διαφορετικό, αξιοποιώντας παράλληλα την γεγονός ότι διδάσκω σε ένα Μουσικό
Σχολείο μαθητές ιδιαίτερα ταλαντούχους και δημιουργικούς, όπως... την πατήσατε και προδοθήκατε, παιδιά μου, ότι είστε...
(Και πιστός στη φιλοσοφία ότι η ποίηση είναι πόρτα ανοιχτή -όπως και η μουσική, το θέατρο και οι υπόλοιπες τέχνες- δεν είναι κανενός είδος πολυτέλεια, αλλά αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής μας ζωής και της ανθρωπινής μας υπόστασης... )
Η εργασία είναι ελεύθερου θέματος. Μοναδική προϋπόθεση ήταν ο συνδυασμός ήχου ή/και λόγου ή/και εικόνας σε συνδυασμό με τη χρήση νέων τεχνολογιών. Θα μπορούσε να είναι ομαδική ή ατομική και, σε περίπτωση που θα
ήταν ομαδική και για να σπάσουμε τα όρια της τάξης, τα μέλη μιας ομάδας θα μπορούσαν να είναι και από τα δυο τμήματα.
Η ανταπόκριση αλλά και τα αποτελέσματα, για να μην μακρηγορώ, αποτέλεσαν πολύ ευχάριστη έκπληξη...
Η αλήθεια είναι ότι διατμηματική, με τον τρόπο που περίμενα δηλαδή μεταξύ των δυο τμημάτων της Α' Λυκείου, δεν είχα. Ωστόσο, εμμέσως υπήρξε μια τέτοια περίπτωση. Η Αναστασία από το Δ2 μελοποίησε κι έπαιξε στο πιάνο το ποίημα του Ντίνου Χριστιανόπουλου "Η Θάλασσα". Ερμήνευσε η αδερφή της, Δήμητρα, μαθήτρια του Α2.
Η Μαρία από το Δ1 μελοποίησε το ποίημα του Άγγελου Σικελιανού "Αναδυομένη". Παίζει κιθάρα και τραγουδάει η ίδια...
Ο Νίκος από το Δ2 μελοποίησε το δημοτικό τραγούδι "Καλότυχα είναι τα βουνά". Επειδή δεν ήθελε- κακώς κατά τη γνώμη μου - να ανεβάσω την εκδοχή στην οποία τραγουδάει, θα ανεβάσω την χωρίς λόγια ατμοσφαιρική και κινηματογραφική εκδοχή του κομματιού, στην οποία το αρμόνιο παρουσιάζει την κύρια μελωδική γραμμή. Για να περιγράψω την μελοποίηση λίγο, το πρώτο και το τρίτο δίστιχο χρησιμοποιούνται ως κουπλέ, ενώ το δεύτερο ως ρεφραίν...
Για του λόγου το αληθές, ιδού και οι παρτιτούρες:
Η Ελεάννα Κων. από το Δ1 διασκεύασε την μελοποίηση του Λουκά Θάνου στο ποίημα του Κώστα Καρυωτάκη "Είσαι ψυχή μου...". Παίζει κιθάρα και τραγουδάει η ίδια, ενώ οπτικοποίησε και το τραγούδι...
Ο Βαγγέλης Ξ. από το το Δ1 διάλεξε και διασκεύασε τον "Αποχαιρετισμό (= "Τα θλιβερά μαντάτα") από τον "Ερωτόκριτο" του Βιτσέντζου Κορνάρου. Παίζει λαούτο και τραγουδάει ο ίδιος.
Η Μαρία και η Ελένη από το Δ2 δελεάστηκαν από "το αδοκίμαστο και το απ' αλλού φερμένο" κι ασχολήθηκαν με το "Μονόγραμμα" του Οδυσσέα Ελύτη. Η Μαρία το απαγγέλει υπό τη συνοδεία της κιθάρας της Ελένης.
Η Δήμητρα από το Δ2 έφτιαξε ένα βίντεο και οπτικοποίησε το ποίημα της "Είμαι παιδί".
Η Άννα από το Δ2 έφτιαξε ένα βίντεο με τίτλο "Απόσταση", στο οποίο οπτικοποίησε κάποια από τα τετράστιχα που γράφει ως "Ονειροπαγίδα" σε συνδυασμό με άλλους στίχους που της άρεσαν
Η Σταματία από το Δ2 οπτικοποίησε το ποίημα του Κώστα Καρυωτάκη "Είμαστε κάτι", που μελοποίησε ο Βασίλης Δημητρίου και ερμηνεύει ο Χρήστος Θηβαίος.
Ο Μανώλης από το Δ2 οπτικοποίησε το ποιήμα "Μια πίκρα" του Κωστή Παλαμά, που μελοποίησε ο Ορφέας Περίδης και τραγουδάει ο Φοίβος Δεληβοριάς.
Τη Μαριλένα από το Δ1 την συνεπήρε " ο χαμένος ο λόγος, ο πιο ζεστός: Σεφέρης, Κάλβος, Εμπειρίκος, Σολωμός." και οπτικοποίησε το τραγούδι του Νότη Μαυρουδή σε στίχους Τάσου Σαμαρτζή "Θα βρεθούμε ξανά", ερμηνευμένο από τον Παντελή Θαλασσίνο.
Ο Διαμαντής από το Δ2 οπτικοποίησε με εικόνες της Ρόδου, το μελοποιημένο από τον Θάνο Μικρούτσικο και ερμηνευμένο από τον Γιάννη Κούτρα ποίημα του Νίκου Καββαδία "Kuro siwo".
Άφησα για το τέλος τις εργασίες σε μορφή παρουσίασης όχι γιατί υπολείπονταν ποιοτικά των άλλων, αλλά για τεχνικούς λόγους. Προσπάθησα να βρω τρόπο να ανεβάσω τις παρουσιάσεις μαζί με τον ήχο που τις συνοδεύουν, αλλά δεν βρήκα κάποιο σάιτ που να το υποστηρίζει. Να τις μετατρέψω σε βίντεο το απέρριψα γιατί θα ήταν μια ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία για μένα και, το κυριότερον, θα συνιστούσε σημαντική αλλοίωση εκ των πραγμάτων της εργασίας των παιδιών. Επέλεξα τελικά να προτάσσεται της παρουσίασης σε μορφή βίντεο από το You Tube η μουσική που επέλεξαν οι μαθητές.
Η Θοδώρα και η Πετρούλα από το Δ2 έφτιαξαν μια παρουσίαση/εικαστική παρέμβαση στην οποία παραθέτουν φωτογραφίες της φύσης που ταιριάζουν με την ατμόσφαιρα κάποιων από τα ποιήματα με τα οποία ασχοληθήκαμε. Την παρουσίασή τους θα ήθελαν να τη δείτε υπό τους ήχους της "Άνοιξης" του Βιβάλντι...Βάλτε την μουσική, λοιπόν...
και δείτε την παρουσίαση
Η Κωνσταντίνα από το Δ2 ασχολήθηκε με τον "Αποχαιρετισμό" (= "Τα θλιβερά μαντάτα") από τον "Ερωτίκριτο" του Βιτσέντζου Κορνάρου.
Ενώ ακούτε το τραγούδι
δείτε την παρουσίαση.
Η Κατερίνα από το Δ1 ασχολήθηκε με την "Ιθάκη" του Κωνσταντίνου Καβάφη. Την παρουσίασή της θα ήθελε να την παρακολουθήσετε υπό τους ήχους του τραγουδιού "River flows in you" των
Τώρα δείτε την παρουσίαση.
Μια άλλη εκδοχή της "Ιθάκη" μπορείτε να δείτε από την Τσαμπίκα, μαθήτρια του Δ1 .
Η Τσαμπίκα θα ήθελε να δείτε την παρουσίαση της υπό τους ήχους του τραγουδιού "Impossimble"
Τώρα δείτε την παρουσίαση:
Υ. Γ. 1: Θύμα της κατάρας του ιστολογίου που θέλει συχνά πυκνά μια εργασία κάποιου μαθητή να εξαφανίζεται υπήρξε ο Δημήτρης, ο οποίος επαλήθευσε τον Χριστιανόπουλο πως η ...θάλασσα έχει και τους.... κινδύνους της... Επουσιώδεις στην περίπτωσή μας, βέβαια...
Υ.Γ.2: Φήμες ότι η Α' Λυκείου μαζεύει υπογραφές να μην τους κάνω μάθημα του χρόνου κρίνονται ως ανυπόστατες!!!! Ε, παιδιά; :P
Υ.Γ.3:Πιθανότατα, αυτή είναι η τελευταία αναρτήση της σαιζόν... Καλό καλοκαίρι...
Κλείνοντας την θεματική ενότητα "Ποίηση, από την παράδοση στον μοντερνισμό" ήθελα φέτος να δοκιμάσω κάτι διαφορετικό, αξιοποιώντας παράλληλα την γεγονός ότι διδάσκω σε ένα Μουσικό
Σχολείο μαθητές ιδιαίτερα ταλαντούχους και δημιουργικούς, όπως... την πατήσατε και προδοθήκατε, παιδιά μου, ότι είστε...
(Και πιστός στη φιλοσοφία ότι η ποίηση είναι πόρτα ανοιχτή -όπως και η μουσική, το θέατρο και οι υπόλοιπες τέχνες- δεν είναι κανενός είδος πολυτέλεια, αλλά αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής μας ζωής και της ανθρωπινής μας υπόστασης... )
Η εργασία είναι ελεύθερου θέματος. Μοναδική προϋπόθεση ήταν ο συνδυασμός ήχου ή/και λόγου ή/και εικόνας σε συνδυασμό με τη χρήση νέων τεχνολογιών. Θα μπορούσε να είναι ομαδική ή ατομική και, σε περίπτωση που θα
ήταν ομαδική και για να σπάσουμε τα όρια της τάξης, τα μέλη μιας ομάδας θα μπορούσαν να είναι και από τα δυο τμήματα.
Η ανταπόκριση αλλά και τα αποτελέσματα, για να μην μακρηγορώ, αποτέλεσαν πολύ ευχάριστη έκπληξη...
Η αλήθεια είναι ότι διατμηματική, με τον τρόπο που περίμενα δηλαδή μεταξύ των δυο τμημάτων της Α' Λυκείου, δεν είχα. Ωστόσο, εμμέσως υπήρξε μια τέτοια περίπτωση. Η Αναστασία από το Δ2 μελοποίησε κι έπαιξε στο πιάνο το ποίημα του Ντίνου Χριστιανόπουλου "Η Θάλασσα". Ερμήνευσε η αδερφή της, Δήμητρα, μαθήτρια του Α2.
Η Μαρία από το Δ1 μελοποίησε το ποίημα του Άγγελου Σικελιανού "Αναδυομένη". Παίζει κιθάρα και τραγουδάει η ίδια...
Ο Νίκος από το Δ2 μελοποίησε το δημοτικό τραγούδι "Καλότυχα είναι τα βουνά". Επειδή δεν ήθελε- κακώς κατά τη γνώμη μου - να ανεβάσω την εκδοχή στην οποία τραγουδάει, θα ανεβάσω την χωρίς λόγια ατμοσφαιρική και κινηματογραφική εκδοχή του κομματιού, στην οποία το αρμόνιο παρουσιάζει την κύρια μελωδική γραμμή. Για να περιγράψω την μελοποίηση λίγο, το πρώτο και το τρίτο δίστιχο χρησιμοποιούνται ως κουπλέ, ενώ το δεύτερο ως ρεφραίν...
Η Ελεάννα Κων. από το Δ1 διασκεύασε την μελοποίηση του Λουκά Θάνου στο ποίημα του Κώστα Καρυωτάκη "Είσαι ψυχή μου...". Παίζει κιθάρα και τραγουδάει η ίδια, ενώ οπτικοποίησε και το τραγούδι...
Ο Βαγγέλης Ξ. από το το Δ1 διάλεξε και διασκεύασε τον "Αποχαιρετισμό (= "Τα θλιβερά μαντάτα") από τον "Ερωτόκριτο" του Βιτσέντζου Κορνάρου. Παίζει λαούτο και τραγουδάει ο ίδιος.
Η Μαρία και η Ελένη από το Δ2 δελεάστηκαν από "το αδοκίμαστο και το απ' αλλού φερμένο" κι ασχολήθηκαν με το "Μονόγραμμα" του Οδυσσέα Ελύτη. Η Μαρία το απαγγέλει υπό τη συνοδεία της κιθάρας της Ελένης.
Η Δήμητρα από το Δ2 έφτιαξε ένα βίντεο και οπτικοποίησε το ποίημα της "Είμαι παιδί".
Η Άννα από το Δ2 έφτιαξε ένα βίντεο με τίτλο "Απόσταση", στο οποίο οπτικοποίησε κάποια από τα τετράστιχα που γράφει ως "Ονειροπαγίδα" σε συνδυασμό με άλλους στίχους που της άρεσαν
Η Σταματία από το Δ2 οπτικοποίησε το ποίημα του Κώστα Καρυωτάκη "Είμαστε κάτι", που μελοποίησε ο Βασίλης Δημητρίου και ερμηνεύει ο Χρήστος Θηβαίος.
Ο Μανώλης από το Δ2 οπτικοποίησε το ποιήμα "Μια πίκρα" του Κωστή Παλαμά, που μελοποίησε ο Ορφέας Περίδης και τραγουδάει ο Φοίβος Δεληβοριάς.
Τη Μαριλένα από το Δ1 την συνεπήρε " ο χαμένος ο λόγος, ο πιο ζεστός: Σεφέρης, Κάλβος, Εμπειρίκος, Σολωμός." και οπτικοποίησε το τραγούδι του Νότη Μαυρουδή σε στίχους Τάσου Σαμαρτζή "Θα βρεθούμε ξανά", ερμηνευμένο από τον Παντελή Θαλασσίνο.
Ο Διαμαντής από το Δ2 οπτικοποίησε με εικόνες της Ρόδου, το μελοποιημένο από τον Θάνο Μικρούτσικο και ερμηνευμένο από τον Γιάννη Κούτρα ποίημα του Νίκου Καββαδία "Kuro siwo".
Άφησα για το τέλος τις εργασίες σε μορφή παρουσίασης όχι γιατί υπολείπονταν ποιοτικά των άλλων, αλλά για τεχνικούς λόγους. Προσπάθησα να βρω τρόπο να ανεβάσω τις παρουσιάσεις μαζί με τον ήχο που τις συνοδεύουν, αλλά δεν βρήκα κάποιο σάιτ που να το υποστηρίζει. Να τις μετατρέψω σε βίντεο το απέρριψα γιατί θα ήταν μια ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία για μένα και, το κυριότερον, θα συνιστούσε σημαντική αλλοίωση εκ των πραγμάτων της εργασίας των παιδιών. Επέλεξα τελικά να προτάσσεται της παρουσίασης σε μορφή βίντεο από το You Tube η μουσική που επέλεξαν οι μαθητές.
Η Θοδώρα και η Πετρούλα από το Δ2 έφτιαξαν μια παρουσίαση/εικαστική παρέμβαση στην οποία παραθέτουν φωτογραφίες της φύσης που ταιριάζουν με την ατμόσφαιρα κάποιων από τα ποιήματα με τα οποία ασχοληθήκαμε. Την παρουσίασή τους θα ήθελαν να τη δείτε υπό τους ήχους της "Άνοιξης" του Βιβάλντι...Βάλτε την μουσική, λοιπόν...
και δείτε την παρουσίαση
Η Κωνσταντίνα από το Δ2 ασχολήθηκε με τον "Αποχαιρετισμό" (= "Τα θλιβερά μαντάτα") από τον "Ερωτίκριτο" του Βιτσέντζου Κορνάρου.
Ενώ ακούτε το τραγούδι
δείτε την παρουσίαση.
Η Κατερίνα από το Δ1 ασχολήθηκε με την "Ιθάκη" του Κωνσταντίνου Καβάφη. Την παρουσίασή της θα ήθελε να την παρακολουθήσετε υπό τους ήχους του τραγουδιού "River flows in you" των
"Yiruma" . Βάλτε το να παίζει...
Μια άλλη εκδοχή της "Ιθάκη" μπορείτε να δείτε από την Τσαμπίκα, μαθήτρια του Δ1 .
Η Τσαμπίκα θα ήθελε να δείτε την παρουσίαση της υπό τους ήχους του τραγουδιού "Impossimble"
Τώρα δείτε την παρουσίαση:
Υ. Γ. 1: Θύμα της κατάρας του ιστολογίου που θέλει συχνά πυκνά μια εργασία κάποιου μαθητή να εξαφανίζεται υπήρξε ο Δημήτρης, ο οποίος επαλήθευσε τον Χριστιανόπουλο πως η ...θάλασσα έχει και τους.... κινδύνους της... Επουσιώδεις στην περίπτωσή μας, βέβαια...
Υ.Γ.2: Φήμες ότι η Α' Λυκείου μαζεύει υπογραφές να μην τους κάνω μάθημα του χρόνου κρίνονται ως ανυπόστατες!!!! Ε, παιδιά; :P
Υ.Γ.3:Πιθανότατα, αυτή είναι η τελευταία αναρτήση της σαιζόν... Καλό καλοκαίρι...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου