Χωρίς πολλά λόγια αυτή η ανάρτηση. Ένα δυο πράγματα θα πούμε μόνο.
Το στάσιμο ανήκει στα κατα ποσόν μέρη της τραγωδίας. Εντάσσεται στα λυρικά μέρη της τραγωδίας. Πρόκειται για το χορικό εκείνο το οποίο βρίσκεται ανάμεσα σε δυο διαλογικά μέρη μιας τραγωδίας και αδεται από τον Χορό "εν στάσι" (εξ ου και "στάσιμο"), αφού δηλαδή έχει πάρει θέση στην ορχήστρα. Στην τυπική δομή του ένα στάσιμο χωρίζεται σε στροφες και αντιστροφές, τις οποίες τραγουδούν ο μισός χόρος κάθε φορά (ημιχόριο) αντικρυστα, και στην επωδό (ρεφραίν) την οποία τραγουδάει όλος ο χορός μαζί. Ακολουθώντας τη σχετική συνήθεια τον αρχαίων, τα χορικά της τραγωδίας (άρα και τα στάσιμα) είναι γραμμένα σε δωρική διάλεκτο, καθώς η χορωδιακή ποίηση ξεκίνησε να γράφεται στη διάλεκτο αυτή. (Προφανως, τα χορικά που θα κάνουμε στην τάξη είναι μετεφρασμένα).
Όταν έχουμε να κάνουμε με χορικό, εξετάζουμε επίσης το εξής: Αν είναι σχετικό με την υπόθεση του δράματος ή όχι. Στη δεύτερη περίπτωση ονομάζεται ένα χορικό "εμβόλιμο". Το πρώτο στάσιμο της Ελένης είναι εμφανώς μη εμβόλιμο, καθώς, έπειτα από την τελευταία σκηνή του Β΄επεισοδίου στην οποία στήνεται η "μηχανή σωτηρίας," γίνεται μια αναδρομή από το Χορό των συμβάντων που οδήγησαν τα πράγματα εδω και εκφράζονται οι ελπίδες για αίσια κατάληξη.
Οι στίχοι που θα δούμε στο παρακάτω βίντεο περιέχουν την ονομαστή φράση "τι είναι θεός, τι μη θεός και τι τ' ανάμεσό τους" με την οποία ο Χορός και, κατ' επέκτασιν, ο Ευριπίδης διαλογίζεται για την φύση του θείου και για τα όρια της δυνατότητας του ανθρώπου να καθορίσει την μοίρα του ο ίδιος. Η ίδια φράση επαναλαμβάνει το προβληματισμό του Αγγελιοφόρου που είδαμε, ο οποίος ξεκινάει με τη φράση "Ανεξερεύνητος ο θεός, παιδί μου..." και καταλήγει στο συμπέρασμα "να σκέφτεσαι λογικά, να ο πιο καλός μάντης". Η ίδια φράση γίνεται στο ποίημα του Σεφέρη "Ελένη" που είδαμε η βάση του προβληματισμού του Τεύκρου (αφηγητή στο συγκεκριμένο ποιήμα και, προφανώς, περσόνα του Σεφέρη) για να εκφράσει τους υπαρξιακούς του προβληματισμούς και να καταδικάσει τον πόλεμο, πράγμα το οποίο κάνει και ο ίδιος ο Ευριπίδης.
Να σημειωθεί ότι στο τέλος του βίντεο έχει ήδη ξεκινήσει το Γ' Επεισόδιο και κάνει την εμφάνιση του ο προφανώς αναμενόμενος Θεοκλύμενος...
Το στάσιμο ανήκει στα κατα ποσόν μέρη της τραγωδίας. Εντάσσεται στα λυρικά μέρη της τραγωδίας. Πρόκειται για το χορικό εκείνο το οποίο βρίσκεται ανάμεσα σε δυο διαλογικά μέρη μιας τραγωδίας και αδεται από τον Χορό "εν στάσι" (εξ ου και "στάσιμο"), αφού δηλαδή έχει πάρει θέση στην ορχήστρα. Στην τυπική δομή του ένα στάσιμο χωρίζεται σε στροφες και αντιστροφές, τις οποίες τραγουδούν ο μισός χόρος κάθε φορά (ημιχόριο) αντικρυστα, και στην επωδό (ρεφραίν) την οποία τραγουδάει όλος ο χορός μαζί. Ακολουθώντας τη σχετική συνήθεια τον αρχαίων, τα χορικά της τραγωδίας (άρα και τα στάσιμα) είναι γραμμένα σε δωρική διάλεκτο, καθώς η χορωδιακή ποίηση ξεκίνησε να γράφεται στη διάλεκτο αυτή. (Προφανως, τα χορικά που θα κάνουμε στην τάξη είναι μετεφρασμένα).
Όταν έχουμε να κάνουμε με χορικό, εξετάζουμε επίσης το εξής: Αν είναι σχετικό με την υπόθεση του δράματος ή όχι. Στη δεύτερη περίπτωση ονομάζεται ένα χορικό "εμβόλιμο". Το πρώτο στάσιμο της Ελένης είναι εμφανώς μη εμβόλιμο, καθώς, έπειτα από την τελευταία σκηνή του Β΄επεισοδίου στην οποία στήνεται η "μηχανή σωτηρίας," γίνεται μια αναδρομή από το Χορό των συμβάντων που οδήγησαν τα πράγματα εδω και εκφράζονται οι ελπίδες για αίσια κατάληξη.
Οι στίχοι που θα δούμε στο παρακάτω βίντεο περιέχουν την ονομαστή φράση "τι είναι θεός, τι μη θεός και τι τ' ανάμεσό τους" με την οποία ο Χορός και, κατ' επέκτασιν, ο Ευριπίδης διαλογίζεται για την φύση του θείου και για τα όρια της δυνατότητας του ανθρώπου να καθορίσει την μοίρα του ο ίδιος. Η ίδια φράση επαναλαμβάνει το προβληματισμό του Αγγελιοφόρου που είδαμε, ο οποίος ξεκινάει με τη φράση "Ανεξερεύνητος ο θεός, παιδί μου..." και καταλήγει στο συμπέρασμα "να σκέφτεσαι λογικά, να ο πιο καλός μάντης". Η ίδια φράση γίνεται στο ποίημα του Σεφέρη "Ελένη" που είδαμε η βάση του προβληματισμού του Τεύκρου (αφηγητή στο συγκεκριμένο ποιήμα και, προφανώς, περσόνα του Σεφέρη) για να εκφράσει τους υπαρξιακούς του προβληματισμούς και να καταδικάσει τον πόλεμο, πράγμα το οποίο κάνει και ο ίδιος ο Ευριπίδης.
Να σημειωθεί ότι στο τέλος του βίντεο έχει ήδη ξεκινήσει το Γ' Επεισόδιο και κάνει την εμφάνιση του ο προφανώς αναμενόμενος Θεοκλύμενος...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου