Για το "μπαρ"

Όποιος μπήκε γιατί νομίζει ότι είναι υποχρεωτικό...
Να την "κάνει"!
ΤΩΡΑ!!!!!!!!!!!!!!!

(Εκτός από όταν δεν έχουμε βιβλία... Τότε είναι υποχρεωτικό... Για γκελ μπουρντά, καμάρια μου!)

Κυριακή, 14 Απριλίου 2019

Τα χαϊκού της Γ΄ Γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου Ρόδου

   Μια έμπνευση της στιγμής οδήγησε σε μια από τις πιο επιτυχημένες και αγαπημένες μου δημιουργικές εργασίες .
  Μετά την  ανάγνωση των τριών χαϊκού του Γιώργου Σεφέρη που περιλαμβάνονται στο βιβλίο της Λογοτεχνίας (και μερικών ακόμα)  και  αφού παρουσιάστηκε συνοπτικά η συγκεκριμένη ποιητική φόρμα και εξοικειώθηκαν λίγο με τις έννοιες της συνίζησης και της χασμωδίας, ώστε να βοηθηθούν κατά τη δημιουργία του έργου τους, οι μαθητές της Γ ΄Γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου Ρόδου κλήθηκαν  να γράψουν τα δικά τους χαϊκού.  Στα παιδιά παρουσιάστηκε η  κλασική φόρμα (3 στίχοι  με πέντε, εφτά και πέντε συλλαβές αντιστοίχως) και τους συστήθηκε να  χρησιμοποιήσουν αυτή, ωστόσο ήταν ελεύθερα να ακολουθήσουν οποιαδήποτε άλλη κατανομή συλλαβών στους στίχους αρκεί το άθροισμά των συλλαβών να είναι δεκαεφτά. Ή και λίγο λιγότερες, καθώς η επιγραμματικότητα και η υπαινικτικότητα, βασικά χαρακτηριστικά της φόρμας, ήταν τα βασικά ζητούμενα. (Στο σημείο αυτό να παρατηρήσω πως η στιχουργική απειρία των παιδιών έδωσε ιδιαίτερα αποτελέσματα, καθώς στην προσπάθεια τους να τους βγουν οι συλλαβές προέβησαν σε γοητευτικότατους, κατά τη γνώμη μου, διασκελισμούς, κάποιοι μάλιστα δεν δίστασαν να τεμαχίσουν ακόμα και λέξεις, τοποθετώντας τις μισές συλλαβές σε έναν στίχο και τις υπόλοιπες στον επόμενο. Και συγχωρήστε μου την περιαυτολογία, αλλά είμαι πολύ χαρούμενος και λιγάκι υπερήφανος που ένιωσαν πως είχαν  αυτήν τη  δημιουργική ελευθερία). Το γράψιμο του χαϊκού ήταν η μισή εργασία. Η άλλη μισή ήταν να κάνουν μια ζωγραφιά εμπνευσμένη από το ποίημα τους.  Κάθε μαθητής και μαθήτρια έπρεπε να γράψει και να ζωγραφίσει ένα χαϊκού. Σε κάποιους, ωστόσο, άρεσε η διαδικασία και έγραψαν ή/και ζωγράφισαν παραπάνω, η Κατερίνα, ας πούμε, έγραψε άλλα δώδεκα τα οποία έχουν δημοσιευτεί ήδη  ξεχωριστά. Ο Τρουνκ έγραψε  το δικό του στα βιετναμέζικα και μετά το μετέφρασε (έτσι λέει τουλάχιστον... 😛)  στα ελληνικά.  Ως προς το περιεχόμενο, τα παιδιά ήταν ελεύθερα να γράψουν για ό,τι ήθελαν. Έτσι, κάποια είναι χιουμοριστικά, κάποια λυρικά, κάποια στοχαστικά, κάποια υπερρεαλιστικά, και κάποια... αμήχανα Όλα όμως είναι δροσερά και φρέσκια, και κάποια από αυτά είναι και "αληθινή" ποίηση και έχουν τον ειλικρινή θαυμασμό μου...
Α, και το βίντεο...
     Εκτός, που λέτε,  από τον Λευκάδιο Χερν, τον Δημήτρη Κοντιζά, τον Σεφέρη και... εμάς, υπάρχουν κάποιοι ακόμα που τιμούν τις  γιαπωνεζοελληνικές πολιτιστικές ανταλλαγές. Πρόκειται για το γιαπωνέζικο συγκρότημα Pyramidos  που συχνά πυκνά διασκευάζει ελληνικά τραγούδια. Και κανονικά - χωρίς πλάκα-  θα έπρεπε να συνοδεύσω  με κάποιες  από τις διασκευές τους το βίντεο που παραδοσιακά φτιάχνω χρησιμοποιώντας τις ζωγραφιές των μαθητών. Τελικά διάλεξα το ορχηστρικό τραγούδι των Διάφανων Κρίνων "Θα 'θελα να 'μουν εσύ" που ταιριάζει περισσότερο στην ατμόσφαιρα των ποιημάτων των παιδιών. 

Ακολουθούν τα έργα των παιδιών.   Η σειρά παρουσίασης των εργασιών τους είναι τυχαία, εκτός από τα 4-5 τελευταία έργα και εκείνο της Ντενίς. Τα μεν μου τα έδωσαν τα παιδιά καθυστερημένα, όταν ήδη είχα μεταγράψει τα υπόλοιπα. Της Ντενίς το έβαλα πρώτο τιμής ένεκεν. Διότι ενώ δεν χρειαζόταν τα παιδιά να βάλουν "κίγκο", δηλαδή το στοιχείο που φανερώνει την εποχή του χρόνου,  στα χαϊκού τους, η Ντενίς  το έψαξε μόνη της και χρησιμοποίησε στο χαϊκού της την ανθισμένη κερασιά, το κίγκο της Άνοιξης δηλαδή. 
   Για λόγους χωροταξικούς επέλεξα να γράψω τα χαϊκού των παιδιών με τον εναλλακτικό τρόπο, σε μία γραμμή δηλαδή και δηλώνοντας την αλλαγή στίχου με κάθετο. 
Καλή αισθητική απόλαυση... 
Ντενίς Γ2
Ήρθε  κεράσι/στο παράθυρο δείχνει/ακόμα βράδυ.

Αγνώστου
Στην μαύρη νύχτα,/η αντανάκλασή μου/ μού είναι ξένη.

Χριστίνα Γ3
Άνοιξη ξανά/είδα την αμυγδαλιά/μοσχομύρισε

Βασιλική Γ2
Γράφω χαϊκού/για να μην ξεχάσω/την αγάπη μας…

Καλλιόπη Γ2
Αν ποτέ δεν δεις/θα μείνεις στο σκοτάδι/μορφή δύναμης

Τσαμπίκα Π.  Γ2
Κοίτα με ξανά/και πες μου αλήθεια/αυτή τη φορά

Τρουνκ Γ3
Ma ma a chdu 3hai/kai tin3 caia con ghoa taw ha  thap/ mei chaut tai nao gin

(Μετάφραση  Μεγάλος θρύλος/ η φωνή πολύ βαθιά/σε κοιτά παντού)

Τσαμπίκα Κ. Γ3
α)Η Σελήνη κλαίει,/ το μαύρο φταίει/Δεν αντιδρώ…
β) Ο ήλιος θαμπώνει,/ ο μεγάλος μαλώνει/ Δεν αντιδρώ…
γ) Το φεγγάρι πονάει,/ ο ισχυρός νικάει/ Δεν αντιδρώ..
δ) Η Γη καταβροχθίζει, /η ζωή λυγίζει/ Έφθασε η σειρά μου…/ κανείς δεν αντιδρά…

Νάσια Γ3
Στην θάλασσα μπάνια, /παιχνίδια στην άμμο./χαρά, παγωτά!

Νίκος  Καβ.  Γ3
Διώχνεις τη βροχή/καρφώνεις τους τζίτζικες/ με πρόκες στα δέντρα.

Χριστομανώλης Γ1
Λύγισε στην ορμή/ του ανέμου η αμυγδαλιά/πέταξε τα άνθη της.

Ράνια Γ2
Τα συναισθήματά μας/ είναι πάρα πολύ/περίεργα….

Μαρία Γ2
Στη ζωή πρέπει/ να ονειρεύεσαι και/να τα πραγματοποιείς

Σταμάτης Γ3
Τρία παιδάκια/ παίζουν με το μπαλάκι/ μαζί κι ο Λάκης

Γιώργος Τ. Γ3
Ανθίζουν όλα/ πρασινίζουν τα πάντα/ ήρθ’ η άνοιξη

Κατερίνα Γ2
Οι πράξεις μιλάνε/ πιο δυνατά απ’ τα/ άσκοπα λόγια.

Δες τα άλλα χαϊκού της Κατερίνας εδώ

Παύλος Γ2
Λάμπει το φως/ στα στάχυα, και η λάμψη τους/ τυφλώνει το αγόρι!

Αναστασία Κ. Γ2
Ποτέ μην ξεχνάς/ πήγαμε στην κόλαση/ κοιτώντας άνθη.

Φανουρία Γ2
Σε νιώθω κοντά/ φυσικά και ψυχικά/ κράτησε λίγο…

Φένια Γ3
Τ’αστέρια κοιτώ/ γαλήνη αποζητώ/ τα μάτια ηρεμώ

Τσαμπίκος Κ.  Γ3
Εξαφανίσου/ σε παρακαλώ φύγε/πολύ μακριά

Μάριος Γ3
Κρύβει το σκοτάδι/ η άπειρη Σελήνη/ με το χρώμα της

Βαλάντης  Γ3
Σπάσε τα φρένα, / μην ακούς ούτε έναν/ φτάσε στο τέρμα

Τηλέμαχος Γ3
Μεγάλος θρύλος/ σφυρίζει στο αυτί σου/ μην τον προκαλείς

Νίκος Κατ. Γ3
Μπροστά προχωρώ/ και πίσω δεν κοιτάζω/ δεν σταματάω

Τάσος Γ3
Σκοτάδι παντού/απουσία του φωτός/να ‘μαι κι εγώ
 
Άγγελος Γ2
α) Μωβ
Βουνό καμήλα/κουβαλά στην πλάτη της/το μωβ τ’ ουρανού

β) Πύρινος ίππος
Φωτιά διασπάται/γύρω από πέτρες που καίνε/ πύρινος ίππος

γ) Φοινικόδεντρα
Φεύγει το πλοίο/ανάμεσα στα δέντρα/θολων’ η μέρα


Ειρήνη Ασ. Γ3
Απελπισμένοι/ περπατάμε στην κόλαση/ νοσταλγώντας τον παράδεισο

Μέλοντι Γ2
α) Πότε, που, γιατί, πώς./ ‘Όλα στο μυαλό μας. /Ο κόσμος τρελός

β1) Τέλος ώρας/ πανικός παντού/ εμείς φταίμε για το εχτές.
β2) Μαζί μπορούμε/ να σπρώξουμε τον κόσμο/για ένα μέλλον

γ) Μια ήσυχη λίμνη/βάτραχος βουτά μέσα/ ησυχία

δ) Άνθρωπος δουλεύει,/Άνθρωπος κάνει,/ Άνθρωπος πεθαίνει.

ε) Θάλασσα γαλάζια/γαλανός ουρανός/πλαστικά κάτω



Μιχάλης Γ3 
Πηγαίνω κι έρχομαι/ για να γυρίσεις πίσω/ και να σε συναντήσω

Δημήτρης Γ2
Καθώς του τραγουδούσα/για ν’ αποκοιμηθεί/ αισθάνθηκα ηρεμία

Χρύσα Γ2
Πατώ αγκάθια/ μ’ ακόμα κι αν ξεφύγω/ πάντα σκοντάφτω

Φαιδώρα Γ2
Γιατί νοιάζεσαι /γιατί δεν με φοβάσαι/ τι ξερ΄ς  για μένα

Παναγιώτης Κ. Γ1
 Βγήκε ο ήλιος/ μα πίσω στην αλήθεια/ τέλος το όνειρο…

Παναγιώτης Σ.  Γ1
α) Νύχτα. Φεγγάρι./Τα σαλιγκάρια τραγουδούν/στο τσουκάλι.

β) Αργεί το κύμα,/ μονάχο να φορτώσει,/ όλον τον  πόνο


Σταύρος Γ1
Θέλω να ζήσω/Θέλω να μη με κάψουν/πώς θα αντέξω;

Νίκη Γ1
Τα πουλιά νάτα/στον άνεμο πετούν /και με χαρά κελαηδούν

Μανώλης Γ1
Σχολείο δεν έχει/Παιχνίδι όλη μέρα /Χαμογέλα!

Σάββας Χ. Γ1
Θαλασσάκι μου/ με τα όμορφα νερά/πάρε με μακριά

Θεοδόσης Γ1
Το όνειρό μας/χάθηκε παντοτινά/στον ανήφορο.

Αντριάνα Γ1
Θάλασσα γλυκιά/πάντα είσαι όμορφη/με τα νερά σου.

 Αθηνά  Γ1
Ο βασιλιάς της/ καρδιάς  μου είσαι εσύ/Σε αγαπάω

Νίκος Χ. Γ1
Όταν ερωτεύονται/ τα  νιάτα. Βρέχει/ στα ψηλά βουνά

Κωνσταντίνος  Γ1
Ο ήλιος είναι/ φωτεινός και χρυσαφής/ μοιάζει με σένα.

Μανώλης Κ. Γ2
α)Τρεις φίλοι παίζουν στα ζάρια το φιλί της / κι άλλος το πήρε
β)  Ώχου κι απόψε/δεν γλυτώνεις το ξύλο,/ καραγκιόζη μου!

Αγγελική Γ2
Ημέρα Πέμπτη/ και δεν βρέχει πολύ/και ρίχνει χιόνι

Γιώργος  Π. Γ1
 Η αγάπη εί/ναι πολύ σημαντική /για τον άνθρωπο.

Φωτεινή Γ1
Κοιτώ ουρανό/αστέρια ανταμώνω/νιώθω γαλήνη

Τσαμπίκος Γ3
Τρία δελφίνια/ κάθονταν και τρώγανε/ ψάρια και πλαγκτόν`

Υ.Γ.: Εντάξει, νοιώθω πως είναι λάθος να μη το βάλω αυτό... 

Δεν υπάρχουν σχόλια: